• esperando

Lyxig fest pasta Recept önskas tack :-)

Hej, Är det någon som bra lyxiga recept på pasta rätter? Så tacksam för hjälp. Tack tack tack

• Svar på tråden Lyxig fest pasta Recept önskas tack :-)
  • nelie

har du vår kokbok? där i finns iaf ett jättegott recept på pastasås med blåmögelost... kan äta d hur mycket som helst...

• kottismamma

Stek kycklingfile eller fläskfile i fina bitar. Skär ner och stek även lök, paprika,svamp, sparris eller annat efter smak.
    salt, peppar och lite vitlök.
    Koka upp tortellini.
    Lägg tortellini och det stekta i en form, lägg även i ruccola.

Värm matlagningsgrädde i en kastrull, denna brukar jag smaksätta med tryffelolja. När grädden kokar dra av kastrullen från plattan. Lägg i massor av riven parmesan så att det blir krämigt.
    Slå detta sedan över pastan, det stekta och ruccolan. Blanda om och riv lite extra parmesan på toppen.

Supergott tycker jag!

• esperando

Kottismamma- Tack mumsigt

nelie- nej har inte den

• 1malle

Blanda en valfri burk Creme Bonjuor *stavning* mjukost med ett pkt kaffegrädde.
    Detta blir basen till en smarrig pastasås för 2 personer ungefär...
    Jag varierar o använder bla soltorkade tomater, kyckling, bacon... inte allt på samam gång utan var för sig...
    Brukar ha tagliatelle till o en salald på körsbärstomater o ruccolasallad...

Ola är en liten prins, han är det finaste som finns
  • nelie

300 g pasta (jag föredrar färsk grön pasta)
    400 g broccoli
    4 msk vetemjöl
    6 dl mjölk
    2 tsk smör
    ca 140 g blåmögelost
    salt, peppar
    (jag brukar även steka bacon och ha i)

koka pastan och låt broccolin koka med de sista 3-4 minuterna. vispa ut mjölet i lite av mjölken i en kastrull och tillsätt sedan resten av mjölken och smöret. koka upp under vispning och sjud sedan på svag värme i 3-5 miuter och såsen har tjocknat. smula ner osten och ta kastrullen från plattan. rör om tills osten har smält. smaka av med salt och peppar. blanda ihop pastan, broccolin och såsen och servera.

jag älskar verkligen den här rätten, trots att jag inte gillar mögelosten särskilt mycket i annat fall.

• cruZZe

Nu vart jag sugen på fullkornspasta med en god sås till. Blir nog en tallrik senare ikväll framför TV´n

• FiL81

riktigt lyxigt är:

kycklingfilé eller oxfilé i bitar
    soltorkade tomater
    färsk sparris i bitar
    färsk kantarell
    matlagningsgrädde
    mascarponeost
    färsk pasta (typ tagliatelle)

koka sparrisen
    bryn kycklingen/köttet
    sedan i med svamp + soltorkade tomater
    lägg allt i en gryta och häll i grädden och mascarponeosten
    låt småputtra
    koka upp pastan och häll sedan ner pastan i grytan tillsammans med de övriga ingredienserna - blanda om och njut!

smaksätt med peppar, salt och tryffelolja (för övrigt är tryffelolja en fantastisk ingrediens att ha i köket om man vill lyxa till det)

• citronella

Om du kollar i min receptblogg finns det ett riktigt gott recept på vitlöks- och basilikamarinerade räkor med pasta...
    Det är jättegott!

• kottismamma

Fi81 Ditt recept var ju kanon. Det ska jag prova. Håller med om att tryffelolja är fantastiskt. Gott även att ha i risotto och på rostade potatisar.

• Upia

Det här är inte en ren pastarätt men jag tycker att den är värd att nämna iaf, snabb och enkel att tillaga :)

Sätt på tagliatelle att koka med en pastabuljongtärning.
    Strimla morötter och zucchini med hjälp av en potatisskalare och tillsätt dem till pastan när det är några minuter kvar. Pastan blir färgglad och god.

Till det är det jättegott med en bit ugnstekt laxfilé. Lägg laxfilén i en ugnsform och täck den med grönmögelost. Osten kommer att ha smält ungefär samtidigt som laxen blir färdig. Ingen annan kryddning behövs.

• Ronille M

Hej, detta brukar gå hem...

*1 Lök
    * 1Vitlök
    *Soltorkade tomater ( hur många man vill )
    *En hel Zucchini
    *2 Kelda mild Citronsås
    *Kräftstjärtar

*Kryddor: peppar, salt och eventuellt lite chili

Hacka och stek:lök, vitlök, Zucchinin. Tillsätt sedan de soltorkade tomaterna. Häll i citronsåsen- låt puttra på låg värme. Precis innan servering häll i kräftstjärtarna och krydda.
    Servera med färsk pasta och sallad!

Lycka till.

• TinaElisabeth

Kycklingfilé med härlig pesto-pastasås!

Kycklingfilé- Lägg bitar i "marinad" med lite pesto, vitlök, matolja, salt o peppar. Fräs i stekpannan så att de får färg och blir klara.

Värm grädde (med valfri fetthalt) blandat med pesto(grön) Salta och peppra.SMAKA AV.

Koka pasta typ tagliatelle.

Lägg upp pastan, på med kycklingen och häll över såsen!

Smarrigt!! Servera gärna med grönsallad.

• esperando

Oj vad smarriga recept ni kommer med! Tack så mycket!!

• Girl Happy

Supergod pastasås, 4 portioner, snabb & enkel att göra... Serveras med äggnudlar (eller annan pasta man gillar);

1 dl matlagningsgrädde
    1 dl persilja, finhackad (fryst)
    0,5 kg räkor, oskalade eller skalade 250gram
    0,5 g saffran
    salt och peppar
    80 g tomatpesto

Tillagning:
    1. Skala räkorna. Värm tomatsås och grädde. Tillsätt saffran och persilja.
    2. Rör ned räkorna. Hetta upp såsen och smaka av med salt och peppar.
    3. Servera pastan med räksåsen, sockerärtor och sallad.

Svar på tråden Lyxig fest pasta Recept önskas tack :-)