• Minky

farliga kryddor?

Hörde idag av en mamma på förskolan att det va farligt att äta mycket av vissa kryddor när man är gravid. Att det t.o.m kunde leda till missfall. Nu undrar jag om nån annan har hört samma sak? och vilka kryddor det skulle vara i så fall?

• Svar på tråden farliga kryddor?
  • Smilie

Saffran har jag hört, men då skall man äta en himlans massa ;)

• Fru B

Saffran är inte farligt för så mycket som man måste få i sig för att det skall bli skadligt får man inte i sig i vanligt bak, eller i matlagning, enligt livsmedelsverket.

Den enda krydda man skall passa sig för är t ex aromat, som innehåller ämnet glutamat som inte är nyttigt om man äter det mycket eller ofta. Det finns mycket glutamat i viss asiatisk mat, t ex kinesisk, så det kanske man inte skall äta varje dag, men någon gång ibland är ok!

• Minky

Tack för era svar =)
    Jo saffran vet jag att man ej ska äta för mycket av men att det fanns andra sånna kryddor visste jag inte.

• Tipptopp

Oregano, skall man undvika.

• AnnaGBG

Fru B, hur blir kinesernas barn, då?

• Isolde

Varför ska man undvika oregano?

Proportioner, flickor, proportioner! Man ska ta alla uppgifter om att X är farligt med en nypa salt -- jag kan tänka mig ett flertal kryddor som man skulle må ganska kasst av om man mumsade i sig ett kilo, men det är ju sällan man äter större mängder än en halv tsk åt gången!

Gå efter Livsmedelsverkets lista och strunta i om någon schweizisk forskare kommit på att bananer orsakar sammandragningar. Det är oftast ändå bara Aftonbladet som har missförstått en medicinsk rapport -- bananerna ifråga var preparerade med curare och gavs till gröna möss med bara ett öga.

(Vill för säkerhets skull påpeka att jag har hittat på den schweiziske forskaren och det om bananerna... )

• Miss Daisy

Jag åt säkert massor av oregano när jag väntade min son eftersom jag bodde i italien då. Han är helt normal, frisk och kry. har aldrig hört nått om kryddor.

• Tipptopp

Oregano skall man tydligen undvika, detta pga. att man lätt kan få missfall -jag har läst det, men vet inte hur pass sant det är, men eftersom det står skrivet om det måste det ju vara nåt ? Ja ja, det är som ni säger, -man ska ta allt med en nypa salt och äta det mesta men i måttliga mängder, man känner nog vad som är bra för en och vad man mår bra av...

• Fru Stjärna

Oregano, särskilt färsk, kan vara bra att minimera intaget av eftersom det försämrar förmågan att ta upp järn. Detta gäller särskilt om du inte äter så mycket kött (dvs är vegetarian). Annars är det bara att smaska på!

• Tingen

Hej hopp!
    "Den enda krydda man skall passa sig för är t ex aromat, som innehåller ämnet glutamat som inte är nyttigt om man äter det mycket eller ofta. Det finns mycket glutamat i viss asiatisk mat, t ex kinesisk, så det kanske man inte skall äta varje dag, men någon gång ibland är ok!"

Oj... konstigt att Kina kan har mest befolkning i hela världen.... *ler*

Jag lagar för det mesta asiatisk mat hemma och det verkar vara det som fungerar bäst just nu med allt illamående. Ska kanske tillägga att jag har asiatis bakgrund då jag är adopterad från Korea

• Fru B

I Kina äter man inte samma mat som serveras på kinesrestauranger i väst och det är i kinesisk/asiatiska grytor och liknande man använder glutamat som smakförhöjare. Således är det västerländsk kinamat man kanske inte skall äta för ofta. Och lagar maten själv är det ju inget problem!

Svar på tråden farliga kryddor?