• Mejas mamma

Hur vanligt är det att ägg inte klarar upptining?

Frågan lyder som rubriken.

Ska göra ett FET i vår, och är lite nervös då vi inte har alltför många ägg frusna.

Vi ska göra ett ostimulerat. Är det bättre att stimulera? Kanske man inte bör göra vid regelbunden mens...

• Svar på tråden Hur vanligt är det att ägg inte klarar upptining?
  • lillrumpan

Vid vår förra FET hade vi 5 frysta ägg, varav bara ett klarade sig. Blev gravid men fick tyvärr MF. Vi gjorde ett stimulerat men kan inte uttala mig vilket som bör/kan göras.

• Boot

Min läkare sa att 75-80% klarar sig, undrar om det stämmer för det låter mkt men det var så han sa. Jag hade bara ett ägg i frysen som klarade sig och de sa att det såg riktigt fint ut men vad det sen betyder har jag ingen aning om. Glömde att fråga om celler och sånt..spelar väl ingen roll eg om man vet eller inte men när jag läser om andras FET så ångrar jag att jag inte ställde mer frågor. (Satte tillbaka i onsdags)

Jag gjorde ett stimulerat fast jag har regelbunden mens, antar att det är lättare att pricka in återföringen och det är därför man gör stimulerat ändå? Ingen aning men gissar på det.

Lycka till nu!

• Vujka

Till mig har de också sagt att ca 75 % klarar upptiningen.

Efter första ivf så hade vi ett i frysen, klarade inte upptiningen.
    Efter andra ivf 4 st. i frysen, det första man tog fram klarade sig och det fick jag tillbaka, det var en sk blastocyst, långtidsodlad, den består av hundratals celler. Men vad hjälpte det, det blev ingen graviditet.

Själv så föredrar jag ostimulerat, då slipper man en massa hormoner, äl-spruta samt vaggisar. Tror inte att det är bättre att stimulera, har inte hört att det skulle finnas några fördelar.

• Bouldermus

Det är olika från klinik till klinik eftersom gränsen för vad som räknas som ett frysbart embryo varierar kraftigt mellan klinikerna. På vissa ställen fryser man bara embryon som med stor sannolikhet klarar upptiningen och på andra är man mer generös.

• Boot

jag har ingen aning om hur andras stimulerade FET gått till, men jag har inte behövt ta några sprutor. Vid mens började jag med tabletter, 1 på morgonen och två på kvällen och 3 dagar innan återföringen började jag med vaggisar. Sen fortsätter man så ända fram till test. Är man gravid ska man fortsätta med vaggisar till v.9 och även ta tabletter men lägre dos, 1+1. Jag fick välja om jag ville göra ostimulerat eller stimulerat men eftersom de rekommenderade att göra så här så gjorde jag det.

Det har varit hur enkelt som helst och har inte känt några biverkningar alls, jämfört med att göra ET var det här rena semestern :) Ingen överstimulerad mage, inga sprutor och jag har sluppit vara sprayzombie.

Tror inte att gravchansen påverkas hur man än gör utan tror mest att det handlar om att pricka in återföringen rätt, ägglossningen kan ju också rubbas om man som jag gjort 2 behandlingar och haft ett missfall och jag ville inte gå och vänta när jag väl hade bestämt mig för att jag ville på´t igen.

Har också fått för mig att vissa kliniker fryser även sämre embryon vilket gör att statistiken sjunker, det borde mao innebära att om man fryst ett toppenembryo så har det större chans än 75% att klara upptiningen...det gäller att se det positivt! ;)

• Mejas mamma

75% låter ju ganska bra. Vi har 4 frysta, och vad jag förstod tinas de upp ett och ett.

Vi kommer iaf att kasta oss in i denna cirkus i maj-juni.

Har förvarnat CvL och de har gett oss instruktionen att ta äl stickor och höra av oss när det är dags! *spännande*

Svar på tråden Hur vanligt är det att ägg inte klarar upptining?