• sigggis

antibiotika och amning

Hej!

Ni som ätit antibiotika och ammat under tiden. Vilken sorts antibiotika har ni fått?

Läkaren på vårdcentralen var lite osäker på vad han kunde skriva ut och jag gissar att jag behöver något starkare än Heracillin som jag redan fått en kur av. (För att bli av med baktierier i såriga bröstvårtor) Han kan ju bara gå på vad som står i FASS, men ibland undrar jag om inte det kan vara väl restriktivt...

• Svar på tråden antibiotika och amning
  • Mamma och Mor

Jag fick en hästkur Kåvepenin mot mjölkstockningen jag drog på mig när dottern var knappt två veckor gammal.

• Pyre på väg

Jag fick en livmoderinflammation när hon var 10 dagar. Fick två sorters antibiotika. Säg att du ammar så får du medicin som du kan ta då. Även om det står att det går över i mjölken så känns det bättre när läkaren vet om att du ammar. Så kan han välja rätt antibiotika.

• Pyre på väg

Vår lilla Meja har kolik och får nu akupunktur för det.

När vi var där så sa hon att de gjort en omfattande studie om kolik och just antibiotika. Det visade sig att 69 barn av 100 hade fått kolik! Efter att mamman ätit antibiotika och ammat.

Slump? Eller antibiotikan!

• Mamma och Mor

Pyre på väg: låter ju inte helt otroligt att antibiotika till viss del kan medverka till mer kolikbesvär hos barn då dessa preparat påverkar bakteriefloran i tarmen även hos det ammade barnet.

För oss hade inte antibiotikan den effekten, för koliken var ett faktum redan innan jag åt min kur Kåvepenin. Dock märktes det tydligt att dottern reagerade på den då hon fick diarré....

Svar på tråden antibiotika och amning