• eilema

MÅSTE man ligga kvar på BB efter man fött?

Jag vill hem så FORT det bara går efter min förlossning, vill INTE ligga kvar på BB mer än max några timmar. Är det någon som vet hur personalen på BB ställer sig till det? Är man tvungen att ligga kvar? Kan de verkligen tvinga en till det?
    Jag menar, man får väl föda hemma om man vill, man är väl inte tvungen till att föda på ett lassarett.. då borde de väl inte kunna hålla en kvar där nån längre tid än några timmar efter förlossningen, eller?
    Någon som vet hur det fungerar?

Det är en Lillebror !!! (v.30+3=67 dagar kvar!)
  • Svar på tråden MÅSTE man ligga kvar på BB efter man fött?
  • timberhochmandie

Några timmar tror jag att man får stanna så att de hinner kolla att bebisen är ok, men sen är det fritt fram att åka hem!

• mrskensington

Jag vet inte om de kan tvinga en, men om det går illa under förlossningen så att man behöver sjukhusvård så kan det ju vara bra att ligga kvar.

Mår man bra så borde inget hindra att man åker hem och kommer tillbaka till 3-dagarskontrollen.

• Kajee

Om allt är ok så får du gå hem när du vill.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Spegel

Jag skulle stanna på BB i några dar både för min egen skull och för bebisens. Har stannat länge med båda flickorna trots kamp mot hemlängtan.. Men det var värt det absolut.

• Malinski 82

De vill väl bara hinna med läkarundersökningen på barnet och läkarna står ju sällan sysslolösa och väntar på att få undersöka ett barn minuterna efter förlossningen... så de där 6 timmarna är väl standard att man "ska" stanna. Men ingen kan (väl) hindra dig från att strunta i läkarundersökning om du skulle vägra stanna...

• Rebecca

6 timmar är väl rekommenderat... de vill göra en kontroll att barnet är friskt innan hemgången... du får rulla tummarna en stund o fika o duscha...

• twentyone

Ingen kan TVINGA dig att stanna på BB. Dom vill det, men dom kan aldrig tvinga dig om det inte är så att du behöver vård.

Jag ska åka hem direkt efter förlossningen nästa gång om allt går bra, sen kan dom tjata sig gröna, men jag fick ingen hjälp sist på BB, så jag har inget för det.

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
  • Malinski 82

usch vad agro jag lät i mitt inlägg, så var inte menat...
    Jag menar att man har den fria viljan, och vill man inte något som är standard så måste man inte!

• Skusan

Oftast finns det en tidsgräns som tidigaste hemgpng, exempelvis 6 timmar efter förlossningen. Här i Örebro är det 12 timmar. Klart du får gå hem tidigare men dom avråder starkt just pga att man kanske inte hinner se om bebisen har något fel eller börjar må dåligt efter förlossningen innan.

Jag fick minstingen 11.55 på dagen och 12 timmar efter det hade inneburit mitt i natten, så jag fick stanna tills morgonen efter just för att dom inte hade läkarbesök mitt i natten före tidig hemgång Men jag behövde inte flyttas till BB alls, utan jag låg kvar på förlossningen. Visste man att man skulle gå hem inom 24 timmar så blev man inte flyttad, utan bara i brist på platser för födande kvinnor.

Svar på tråden MÅSTE man ligga kvar på BB efter man fött?