• stress

Sy egna kläder på overlock om man ej sytt tidigare?

Är det realistiskt att köpa en overlock och börja sy barnkläder själv om man ej tidigare sytt? Jag har nu efter att jag fått barn upptäckt mitt intresse för egendesignade barnkläder. Jag har köpt hem lite tyger och funderar på att även köpa en overlock eftersom jag provat sy lite på min vanliga maskin, men tycker inte det blir bra nog.

Jag har ju ingen erfarenhet alls om tyger. Är det realistiskt eller bör man gå kurs innan?

• Svar på tråden Sy egna kläder på overlock om man ej sytt tidigare?
  • imsan

Jag har funderat på samma sak och på måndag ska jag äntligen in o titta på en maskin me overlock.
    Klart att det är realistiskt och jättekul.
    Klart du ska göra det!
    Lycka till!

• stress

Tack, vad glad jag blir! Jag har hittat en ny för 3895:- tycker inte det var så farligt dyrt och dessutom av ett bra märke med alla finesserna.

• mamatobe81

nej, det är inte speciellt svårt att sy med overlock för en nybörjare tror jag!! bara att det går snabbare än med en vanlig symaskin och den klipper ju av tyget samtidigt som man syr så man får vara lite försiktig, man kan iof fälla ner kniven på maskinen

• mamatobe81

måste tillägga att det är ett STORT plus om man kan sy cover stitch med sin maskin, alltså en söm som på utsidan ser ut som raksöm men på insidan som overlock! det är ju inte alltid så snyggt att kanta ett plagg med overlocksöm i halsringning, ärm etc

• imsan

mamatobe81
    Jag har nog trott att cover stitch var overlock....
    Vad använder man då overlocken till?
    Det är cover stitch jag vill ha o menar, vet inte om jag har behov av overlock.
    Vilken tur att jag kollade tråden igen innan jag ger mig ut o handlar maskin.

• mamatobe81

kolla på en vanlig t-shirt, d är alltså sidosömmarna och ärmsömmarna, ja allt som är på insidan som är overlock, på vissa bra vanliga symaskiner finns en "hushålls overlock" el vad dom kallas (har aldrig testat nån sån dock) och de kanter som man viker in och syr utan att klippa tyget alltså kallas coverstitch, om du tittar på din t-shirt så ser den förmodligen ut som två raksömmar längs kanten på midjan och ärmen och på insidan alltså som en overlocksöm.
    båda sömmarna är stretchiga. min mamma har en overlockmaskin, den syr alltså BARA overlock sömmar i olika breda format men den syr inte coverstitch, vilket visade sig vara väldigt synd då man är tvungen att sy kanterna med vanlig maskin. förmodar att en bra vanlig symaskin kan sy nåt liknande en coverstitch men med en vanlig raksöm så spricker ju sömmen förr el senare.
    själv har jag en kombinerad, jag vet inte vad såna kallas, men dom är inte billiga, vet inte hur billigt man kan komma undan men min kostade iaf drygt 17.000.
    kolla i nån av "sytrådarna" här på forumet annars, kanske finns folk som har bra tips hur man kan lyckas bra med vanliga maskiner!
    lycka till o om du vill veta nåt mer e d bara att fråga! hjälper gärna till om jag kan! =)

• Vem där

Det är jättekul att sy med overlock, det blir så himla snyggt. Visserligen hade jag sytt en hel del med vanlig symaskin innan jag köpte min men jag tror man fixar det ändå bara man koncentrerar sig och tänker efter vad man ska göra.

Lycka till och ha det så roligt

• stress

Jag har bara planer på att sy barnbyxor, ganska enkla med bred mudd upptill och nertill. Eventuellt sy några t-tröjor. Så det kanske räcker med den billigare varianten..
    Tack för alla era svar. Jag tycker verkligen om familjeliv för man får svar på alla frågan man har direkt. Tack.

• mamatobe81

om man syr på mudd så behöver man inte mer än overlock söm och det finns även en söm som heter rullsöm på overlocken som är ganska snygg att kanta med på tex ärmslut etc, om du har en klänning el kjol som inte har "inkikt" kant nertill utan bara en tight söm så är det troligen rullsöm, brukar ofta finnas på skira, tunna tyger!
    kul att vara till hjälp! och lycka till med vad du än bestämmer dig för!

Svar på tråden Sy egna kläder på overlock om man ej sytt tidigare?