• Zasett

Gallstensanfall, vad utlöser SMÄRTAN???

Min pojkvän står på väntelista för att operera bort sin gallsten.

Men fram tills dess har han fått smärtstillande, dock så funkar de inte så bra så han ska be om starkare...
    Har ni något tips på något smärtlindrande som funkar???
    (Anfallet inatt satt kvar i 5 timmar trots smärtstillande, ungefär 3 anfall i veckan.)

Min fråga är: vad utlöser attakerna???

visst så ska man äta fettsnålt, och motioner och sådant...

Hans mamma har också gallstensanfall och hon kan inte äta gurka. Vi tror att nötter kan vara en av bovarna till min pojkväns smärta.

Förslag...

• Svar på tråden Gallstensanfall, vad utlöser SMÄRTAN???
  • LinTra

Min mamma kan inte äta äppleskal.

• TrailerTrash

Oj jag har haft gallstensanfall,inte kul..Jag kunde inte äta pannkakor,paprika,grädde ,hade färre anfall när jag motionerade och åt riktig frukost.

• sarama

Mot gallstenssmärtor brukar Voltaren/Diklofenak fungera bra eftersom de är kramplösande.

• Dinturiel

Min mamma har också problem med gallstensanfall. Hon reagerar på ägg och äpple... var något mer också, men nu minns jag inte. Ägg är hon riktigt känslig mot, det räcker med att något varit i kontakt med ägg så får hon ont.

• annie29

hårt stekt mat,grillad mat,fett mat,stark mat,äpple,ägg.

Fast mot slutet så kunde jag knappt äta nåt alls,utan att få ett gallstenanfall,vart oxå inlagd.
    Fick sen operation,så underbart att slippa smärtorna!
    Brukar säga att jag hellre födder barn igen än att få ett gallstensanfall!

• annie29

PS;Fick voltaren utskriven,men det hjälpte tyvärr ej mycke när det var som värst!

• annie29

vad åt han innan han gick och lade sig då?
    Eller runt 3-5 timmar innan?

• Zasett

Han åt 4 st stekt grillkorv med bröd, ketchup och senap rostad lök och lite salsasås på...
    Och 2 delikastess yougrut vid 21:00. (det brukar vi inte äta, och jag kunde inte äta upp mig så han "offrade" sig)

Samt en näve nötter, utspritt under hela dagen...

Drack 3st 2,8 öl utspritt mellan 15-21, vi åt maten vid 20.
    Anfallet kom vid 2 på natten.

• TrailerTrash

Det där låter inte som en bra kost om man har problem med gallan..Öl är heller inte bra..Jag fick rådet av en läkare att inte äta nått efter 1800+att dricka mycke vatten..

• Zasett

Tack så mycket för svaren...

Ska ställa in hans öl i rumstemperatur så att han inte ens lockas att dricka dem...

• Zasett

TrailerTrash:

Vad har det för betydelse om man äter efter kl 18???

Börjar gallan jobba när kroppen slappnar av??? (typ går och lägger sig??)

• TrailerTrash

Man ska inte äta så nära inpå sänggående efterssom maten bryts ner saktare när man sover som jag förstått det..
    Om man nu måste äta något så kan man välja något lätt,typ frukt,yougurt..

• My Little Star

rå lök klarar jag inte av att äta, inte ens efter operation,
    fick alvedon,voltaren och spasmofen utskrivet. spasmofen funkar väldigt bra då voltaren inte tar, den är ännu starkare, är supp..

ღMamma till Isabellღ
  • annie29

det kan ju vara korven,om den var väl stekt,det kan räcka.
    Löken tror jag oxå kan vara dålig.
    Och alkohol är inte bra heller.

Drack han öl innan dem andra anfallen med?
    Man får nästan vara som en dektektiv

Om han får så mycke anfall så borde han nästan få gå före i operationskön,det fick jag,men jag hade oxå en inflammation nånstans(kommer ej ihåg allt,det var 7 år sen).

Han kan inte ringa och prata med sin läkare så kanske det kan gå fortare,eller att han får göra den i nån annan kommun?

För det är inte kul att hela tiden vara rädd för vad man äter och om man ska få nå anfall!

Svar på tråden Gallstensanfall, vad utlöser SMÄRTAN???