hur räknar man ut m2 priset på en 2:a?
HGF har så att dom utgår från en trea på 77m2
om en lägenhet ska ha t. ex 1300 kr m2 så ska man INTE ta gånger 66m2 tydligen vilket jag trodde och vilket blir enormt mycket pengar.
nån som vet?
HGF har så att dom utgår från en trea på 77m2
om en lägenhet ska ha t. ex 1300 kr m2 så ska man INTE ta gånger 66m2 tydligen vilket jag trodde och vilket blir enormt mycket pengar.
nån som vet?
blir det inte 1300 * 77m2 fast är 77m2 både boyta och biyta?
jo kanske, men hur vet man då vad priset blir på 66m2??
ur ska man dra bort?
fattae inte hur HGF räknar, tror dom har en speciell räknare
Är det bostadsrätt du menar? Eller räknar du på hyra? Har HGF (är det ett bostadsbolag eller) sagt att en lägenhet kostar 1300 kr per kvadratmeter? Har du fått total kostnad för en trea eller?
hyran
de ska renoveras och när ett nytt pris ska läggas så räknar dom så typ.
Ska renoveringen kosta 1300 kr per kvadratmeter så blir det ju 1300 gånger 66 = 85800 kr..
Sen räknar de väl med en hyreshöjning utifrån den summan. Det är väl avräkningsår och så. Säg att de renoverar var tjugonde år. 85800 delat med 20 = 4290 kr. Sen delat med 12 för att få per månad. 4290 delat med 12 = 357,50. Kanske kan vara så att hyran höjs med 360 kr per månad...
En gissning från min sida...
jag ringde en annan granne och hon hade en likadan
det skulle kosta 6800 kr sa hon
edisa enligt HGF kunde man inte räkna så, jag räknade också så...
6800 kr vad? Engångssumma? Per år?
hyra!! dyrt dock men den blir nyrenoverad =/
Ska hyran höjas från dagens till 6800 kr per månad då? Jag är nog trög, men jag fattar inte riktigt hur du menar... Hur mycket ligger hyran på nu per månad?
4200 kostar den nu.
dom ska bygga helt nytt badrum och stambyta, renovera kök etc så det blir en stor renovering.
det är svinmycket i höjning medn tyvärr får dom ju det pga det kommer bli som nybyggt.
Då blir det ju en höjning på 2600 kr i månaden!! Det är ju JÄTTEMYCKET!!
ja, det skulle bli det.....=/
Men avskrivning på renovering är ju ofta bara 5 år så det kanske kan stämma trots allt. Men du får nog ge oss lite mer förklaring till dina siffror för jag hänger inte alls emd utifrån trådstarten.
okej.
det är en 2,5a på 66m2 inne i stan
vi ska ev byta till den från hägersten, nuvarande hyra är 4200 på den, dom har dusch i källaren så dom gör ett nytt badrum och stambyter och renoverar allt.
som nybyggt, dom börjar nu med lägenheten när sm helst, nuvarande hyresgäst ska evakueras och sen flytta till vår, altså inte tillbaka till sin nyrenoverade gamla lägenhet.
jag har ringt grannar, HGF och förvaltaren, och jag har hört mellan 6-7000 typ.
altså förvaltaren kan inte säga eftersom att hyresförhandligen ninte har börjat ännu, men dom kan gå efter eriksdalsgatan som har 1100m2, altså 8400 kr på en 3:a på 78m2