• ande

Länsförsäkringar och courtage på aktier

Är det någon som är insatt i länsförsäkringars aktietjänster? Jaag har provköpt några aktier för att lära mig lite. Tänker provsälja nu men måste jag betala courtage även när jag säljer, eller får man tillbaka den summan då? Jag förstår ingenting. Help me please!

• Svar på tråden Länsförsäkringar och courtage på aktier
  • abnocto

Courtage betalar man både vid köp och försäljning. Det är betalningen för deras jobb. Brukar vara en miniavgift eller procentsats vid större affärer.

• ande

Tack för svaret. Så då innebär det att man förlorar en massa pengar när man bara leker lite för att prova sig fram. Får nog sluta med det och lära mig på ett annat sätt :)

• abnocto

Nu vet jag inte vad Länsförsäkringar tar men det finns billiga depåer där det bara kostar cirka 19kr/gång att köpa och sälja, så man kan leka lite. JSälv har jag Avanza som tar 39 kr för småaffärer.

• sthlm80

Avanza är skitbra! Dom har även varje månad courtagefria aktier, du får alltså handla under en månad utan att betala courtage.

Sen har dom sin egna fond avanza zero som följer index och har inga avgifter, d.v.s inget courtage, ingen förvaltningsavgift (tar alla fonder annars)

Lycka till!

Det är gratis att bli kund hos avanza oxå!

• ande

Då måste jag kolla upp avanza! Är trots allt lite leksugen...

• Leaaa

hur e det med fsb?! tar dom också ut? min sambo köper/säljer där å jag har egna fast via hans konto men har inte den blekaste måste jag säga...

• abnocto

Jag hade swedbank för några år sedan och de tog massor i courtage. Vet ej om de blivit bättre men det får man verkligen hoppas. De tog även ut avgift för sin aktiedepå vilket inte Avanza gör.

Svar på tråden Länsförsäkringar och courtage på aktier