• älsa

Nån som kopplat bort airbagen i bilen????

Undrar bara vad det kan kosta att få sin airbag bortkopplad på passagerar sidan? Skulle vilja ha sonen sittandes i sin barnstol där i stället för där bak.

• Svar på tråden Nån som kopplat bort airbagen i bilen????
  • mamsen76

Har för mig att jag har hört att det kostar runt 2000 kr

På sophögen låg en giraff......
  • emejo128

När vi fick första barnet hade vi en Golf Variant. Vi kopplade bort airbagen i framsätet för vi ville ha babyskyddet där fram istället för där bak. Det kostade inget hos Volkswagen. Det kan nog vara olika för olika bilmärken. En del gör det helt enkelt inte, vet jag.

Nu har vi dock inte den bilen kvar och vi har numera båda barnen i baksätet. De åker bakåtvänt båda två fortfarande. När stora killen kan börja åka framåt kanske han kan få sitta framme, men nu får båda åka bakåt där bak. Vi hade nämligen ett par bekanta som också hade kopplat ur sin airbag (hos en handlare), men trots det så utlöstes airbagen när de råkade ut för en krock. Numera litar jag aldrig på att en urkopplad airbag är urkopplad. De hade dock tur och bebisen klarades sig trots att babyskyddet trycktes mot sätet.

• anjasmamma

Att bara koppla ur airbagen är INTE säkert. Den ska isf helt och hållet plockas ur bilen och skickas till förvaring, men nu vet jag inte var det var. Det handlar ju om en explosiv grej så denna lagring är tydligen inte så billig...

• babymys

ja, vi har kopplat bort vår airbag. vi har bilstolen både i fram o baksätet...

• Siberg

vi har peugeut o där kan man stänga av o på airbagen som man vill med nyckel. ska vara säkert.

• anjasmamma

Jag skulle ändå inte lita på att ha en explosion bakom dotterns bilstol, även om den ska vara urkopplad.

• idafia73

Vi kopplade ur krockkudden på vår Nissan för tre veckor sedan. Det kostade 918kr.

• SeTa

Jag kopplade ur airbagen när min största kille var liten (han är 8 år idag)men fick ändå rådet av verkstaden att inte ha bilbarnstol där, då den kan explodera vid krock ändå.
    Vissa säger att det är annorlunda idag, men jag har tagit det säkra före det osäkra och alltid haft bilbarnstol bak ist.

• filippamys

Vi kopplade ur airbagen på våran saab 95 och det kostade ca 1000:- på saab verkstad.
    Jag frågade dom flera gånger och fler olika och de sa alla samma sak.
    det ÄR säkert! och de tar aldrig bort en airbag helt. inte här iaf.

Nu har vi en citroen och den var som en nycklen där man stänger av och sätter på.
    Lika säkert det, det lyser då en lampa på instrumentbrädan som visar att det är en barnstol där. skulle det varit minsta tvivel om säkerhet skulle ju inte den funktionen finnas...

Jag skulle inte vilja ha mitt barn i bak då jag inte kan se henne och hon inte mig.

• Snirkel

Jag har en toyota yaris och på verkstaden (toyotas) kopplar de ur den för 999:- och då ingår inkopplingen igen när man slutat ha bakåtvänd bilbarnsstol. Vet inte om de plockar ut den helt eller bara sätter den ur funktion.

• filippamys

lite ot..

va konstigt att folk säger så olika på verkstäder egentligen!?
    jag har bara hört från flera att det inte finns nån risk med att den kan explodera när den är urkopplad... man blir ju lite nojjig nu när man läser vad andra har hört....

• emejo128

Filippamys: Vi har också en Citroen med urkopplingsbar funktion, men skulle inte använda det trots det. Läste i ett test i Teknikens Värld att hur säkert de franska tillverkarna än menar att det är så kan det vara den där gången som är en på någonting som olyckan ändå är framme. Att funktionen, som bara är en liten säkring, inte fungerar. Som allt annat i en bil så kan saker och ting gå sönder. Jag kan inte bara lita på en liten lampa som lyser och säger att airbagen är urkopplad.

• filippamys

emejo128:

sant!! nu när jag läst era svar tar jag nog och sättr henne i baksätet imorn!
    Helt klart man inte vill chansa!!! Man tror ju att de vet vad de talar om så man litar ju på dom som säljer bilarna och även verkstads snubbarna..
    men näe!!! nu sätter jag den garanterat i bak!

TACK!!  för att jag fick veta lite sann fakta..

• C r e d o

Vi har en Saab med urkopplingsfunktion och det är det som inte är helt säkert. Ska det vara 100% så ska man göra det på verkstad, då kostar det alltså lika mycket att koppla på den igen. Det har vi gjort.

• filippamys

mingos:

ja men det gjorde vi med våran saab vi hade, på verkstad alltså..
    men det låter som det inte är säkert ändå..

• emejo128

Våra bekanta, som var med om en krock där airbagen ändå löstes ut, hade kopplat ur den på verkstad. Vet inte vad det var som gjorde att den ändå löstes ut. Det kanske var något säkringsfel, den mänskilga faktorn... jag vet inte. Jag vet bara med säkerhet att det INTE är 100% säkert att ha bakåtvänd bilbarnstol i framsätet om det finns en sprängladdning (urkopplad eller ej) bakom.

Svar på tråden Nån som kopplat bort airbagen i bilen????