• Nirak83

Varför får mina murgrönor ohyra hela tiden?

Älskar murgröna men hittills så har varenda en i mitt hem fått alla möjliga olika löss och äckligt kryp. Har behandlat dom med spray och efter några behandlingar så har de försvunnit, men det kommer alltid tillbaka. Vad gör jag för fel? Vad ska jag göra för att slippa få ohyran över huvud taget? Vore väldigt tacksam för hjälp med detta!

• Svar på tråden Varför får mina murgrönor ohyra hela tiden?
  • pattisza

Murgröna trivs inte och får lätt ohyra om luften är torr vilket den ofta är inomhus. Lägg lecakulor i botten av en ytterkruka och ställväxten på, låt det alltid vara lite vatten i lecakulorna så dunstar det fukt och murgrönan kommer att trivas bättre. eller ställ skålar med vatten bredvid växterna, duscha dem med flaska är bara en kortvarig lösning. Provado pinnar kan man ha i förebyggande syfte så kommer ingen ny ohyra.

• Nirak83

Tusen tack! Men vad är lecakulor och provado pinnar och var får man tag i det?

• pattisza

Lecakulor säljs i påsar, det är små bruna kulor, finns i blomsterhandeln. Provado pinnar, det finns andra sorter också, är små pinnar man sticker ner i krukan som ger gödning och samtidigt förhindrar angrepp av ohyra. Även det finns i blomsterhandeln vid bekämpning.

Tyvärr så trivs murgröna mycket bättre ute än inne där den lätt kan få bla. spinn.

• Nirak83

ok tack! är det bra att vattna dom ofta eller ska man vara försiktig så att man inte vattnar för mycket?

• VIXIE

Oregelbunden vattning och drag gör att de lätt får spinn och trips.Spraya med vatten med lite grönsåpa så brukar de försvinna så småningom.Skrattande

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Nirak83

men ska man vattna dom ofta eller ska man doppa dom i en hink med vatten ca 1 gång i veckan?

• VIXIE

Doppa dem i en hink låter bra ,så att det slutar bubbla.Med oregel vattning menas att de blir jätteblöta för att sen torka ut totalt,bättre att vara lite  lagom.
    Vixie

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • ALJO

Jag har mina som slit&äng-växter, men dom brukar klara sig ett år eller så innan jag tar död på dom. Bäst funkar att duscha dom i vanliga duschen lite då och då, dom blir genast mycket fräschare, och även om inte alla spinn försvinner så försvinner dom flesta och växten ser mindre dammig ut.

Svar på tråden Varför får mina murgrönor ohyra hela tiden?