• Lilly

Varför blir jag illamående efter träning?

Nu har jag precis kört ett träningspass på 30-40 minuter. Och denna gången precis som alla andra gånger blir jag illamående, alldeles skakis och det susar i öronen. Det tar ca 10 minuter innan detta går över. Jag åt senast kl 18 och jag har druckit vatten både före, under och efter träningen.

Vad beror det på? Är jag för otränad?

• Svar på tråden Varför blir jag illamående efter träning?
  • Lilly

Nej, jag värmde upp innan så det är nog inte det.

Men vi var på besök hos ett par goda vänner innan och då käkade vi kladdkaka med glass. Det kanske kan vara det som är felet?
    Men det är inte första gången det händer och jag äter inte onyttigt varje gång innan träning.

• AochJsMamma

Nä tror inte det har med kladdkakan att göra.. :) Jag tycker att det låter som att du tar ut dig för mkt, dvs att du anstränger dig mer än din fysik egentligen tillåter. Det är viktigt att lära känna sina gränser, jag blev ofta som du tidigare men har lärt mig att det är bättre att utmana sig själv succesivt och inte gå ut för hårt i början. Det är då man når resultat! Lyssna på din kropp och din dagsform. Lycka till!

• ThisIsMe

Det kan ju vara så att du tränar alldeles för hårt och tar ut dig. Hur hårt tränar du? Brukar du stanna upp i träningen och kolla vad pulsen ligger på?
    Annars skulle jag tro att det har med blodsockernivåerna att göra? Det är väldigt olika från person till person hur vi fungerar. Hur brukar du äta innan träning? Kladdkaka är definitivt ingen höjdare eftersom blodsockret då stiger snabt och sedan sjunker till en lägre nivå än det var innan kladdkakan. Jag kan t o m bli skakis och illamående efter godsaker utan att jag tränat. Prova att äta en ordentlig måltid med långsamma kolhydrater och tillräckligt med fett och proteiner 2-3 h före träningen. Ät sedan ett mellanmål 30-60 min innan träningen. Mellanmålet kan bestå av lite snabbare kolhydrater för att du ska ha nytta av dem under träningen, men inte så snabba som kladdkaka. Drick före, under och efter träning. Kanske tom några klunkar sportdryck. Du kan ju ha en flaske med vatten och en med sportdryck i, eller blanda till en flaska svag saft. Ät sedan något litete efter träningen, t ex en frukt och sedan ett ordentligt mål mat inom 1 h efter träningspasset. Då borde du må bra!

• Themis

Det har hänt mig ett par gånger att jag blivit illamående under träning men då har det haft med för lite mat och dryck eller virus i kroppen att göra.

Om det blir så varje gång och du faktiskt äter vettigt och dricker tillräckligt då hade jag nog sjutton knallat iväg till läkaren, det låter lite oroväckande.

• Lilly

Nej, kollat blodtrycket har jag inte gjort sedan jag var gravid 2005. Men jag vet att jag har lågt blodtryck och jag blir ofta yr när jag ställer mig upp för snabbt osv. Det kanske har med det att göra?

Svar på tråden Varför blir jag illamående efter träning?