Diarré och tänder=sant?
Är detta påstående riktigt? En del säger si och andra säger så. Vad är då själva orsaken till att barn skulle få diarré i samband med tandsprickning.
Är detta påstående riktigt? En del säger si och andra säger så. Vad är då själva orsaken till att barn skulle få diarré i samband med tandsprickning.
Vet inte om det e sant men min dotter va dålig i magen i en vecka sen upptäckte jag en liten tand...Så vem vet. Kan ju ha med det o göra.
enligt min bvc- ssk så är det inte helt omöjligt att de kan få diarré när tänderna spricker igenom. detta skulle då bero på infektion i tandköttet. min dotter har dock aldrig haft problem med detta.
mvh
~vildas mamma~
Puff!!!
Min dotter har 20 st tänder. VARJE tand har förekommits av några dagars diarre´och feber. Till slut visste vi precis när hon skulle få en ny tand. Däremot har jag flera gånger läst att tandsprickning inte kan orsaka feber o diarre. Men jag vet med FAKTA att för oss gjorde det så.
Hej! Jag har hört en teori , som jag tror på, och det är att barnen blir extra infektionskänsliga vid tandsprickning och därför kan vara dåliga i magen och ha feber. Mina barn har varit lite gnälliga, speciellt vid måltiderna, något "surluktande" och lite lösare (än normalt) i magen när de fått tänder. Jag tror också att de kan bli lite bubbligare i magen eftersom de oftast sväljer en massa "spott" då. Men man ska passa sig lite tror jag och anta att diarré beror på detta (endast) för det har vi varit med om att föräldrar gjort och sedan har det visat sig vara magsjuka, vi blev smittade någon gång till och med. Jag menar inte att det måste vara magsjuka utan det kan ju vara en lättare maginfektion.
Ella har blivit lös i magen vid varje tand som kommit.
I vår sons fall har det varit diarée och feber vid varje tand.
som nore säger har jag också hört att de bajsar mer (en del barn inte alla) för att de sväljer mer saliv än vanligt. emilia hade grönt jätteillaluktande frätande bajs flera dagar innan tand nr 1. när tand nr 2 kom märkte vi inget bajsande, men hon hade nog lite feber.
Pojkens diarre slutade efter ca 5-6 dagar. Två hörntänder sticker nu fram i överkäken. Kanske påståendet då ändå är sant!
När jag pluggade fick vi lära oss att man INTE får vare sig feber eller diarrè av tänder... Feber får man av virus eller bakterier och inte av tänder... Men BVC säger inte så och många vittnar om att deras barn faktiskt får dessa symptom vid tandsprickning. Varje gång vår tös får feber eller blir kass i magen får vi höra att det säkert är tänder... Jag har retat mig på detta eftersom jag inte trott på det. Men nu vet jag inte vad som är sant eller ej... (Vår flicka har inte haft några sådana symptom när bissingarna har kommit).