• puss

"folk skiljer sig för lätt nu för tiden"....

..."annat var det på mormors tid, då höll man ihop!"

nån som hört det? nån som sagt det? vad betyder det?
    jag vet att de flesta skilsmässor är jättejobbiga. på alla vis.
    ska man tvinga folk att vara ihop? eller vad menas?

«·´`·.(*·.¸(`·.¸ Bebis är mammas hjärta¸.·´)¸.·*).·´`·» «·´`·. »*'
  • Svar på tråden "folk skiljer sig för lätt nu för tiden"....
  • maruttan

Kanske att man tar lite lättare på att skilja sig idag än för 30-40 år sen? Jag kan oxå tycka att folk väljer att skiljas lite för "lätt". Man lovar ju ändå inför prästen att hålla ihop i nöd och lust.
    Sen kan jag självklart förstå att folk väljer att skiljas när det helt enkelt inte fungerar längre!

pi.bilddagboken.se - världens sötaste pojke!
  • puss

"Kanske att man tar lite lättare på att skilja sig idag än för 30-40 år sen? "

för att det är mer socialt accepterat? inte lika skuldbelagt?
    men det är väl bra, man ska ju inte hålla ihop enbart pga skam?

• Kattii

Jag har hört det, och jag håller väl med till viss del. Är man gifta och kanske har barn ihop så tycker jag att man ska ge det en chans till. Beror ju såklart på själva orsaken, men alla vet ju att förhållanden går upp och ner, och att det är jobbigt ibland, och jag tror att det är då som många ger upp. Och misstolka inte det här nu, självklart ska man lämna ett förhållande om man blir slagen osv.. Nu menar jag mer om man t.ex börjar tröttna på varandra, då kan det räcka med en resa tillsammans eller nåt för att väcka liv i förhållandet igen.

• puss

kattii, har du gjort slut med nån nån gång? eller skulle det ha räckt med en resa för att rädda förhållandet?

• Sefyria

Kanske skiljer sig folk "lättare" idag för att skilsmässor är mer accepterade nu än vad det var förr?

"På mormors tid" kanske det var mer tabu eller något som man bara inte gjorde. Jag gissar på att många kvinnor led i äktenskapen då om de utsattes för våld, svek och otrohet, och fortsatte att leva tillsammans med sina män just för att skiljas, ja det gjorde man bara inte.

♥ Mamma till Sebastian 060409 ♥
  • Kattii

puss, självklart har jag gjort slut nångång, men nu pratar du ju om äktenskap! och nej, jag har inte skilt mig nångång, och hoppas att jag aldrig behöver göra det heller.

• drSteffo

Jag tror det har mycket att göra med sekulariseringen i samhället. Skillsmässor ses inte på med blida ögon av de djupt kristna.

• Danbala
    puss skrev 2007-03-05 08:59:24 följande:
    ..."annat var det på mormors tid, då höll man ihop!"
    nån som hört det?
    Hört det, ja. Aldrig sagt det. Jag ser det mest som positivt att man inte längre tvingar sig själv att stanna i ett förhållande "bara för att". Jag ser inget egetvärde i att ett förhållande ska vara så långt som möjligt.
    [En del är för dumma för att ha ångest. Det är smart. (Jan Stenmark)]
  • puss

de "djupt kristna" styr inte samhället, dock

• drSteffo

puss:
    Nej, de kristna har inte samma makt idag till följd av den ökande sekulariseringen. Annat var det på mormors tid. Då var antalet djupt religiösa mycket högre än idag.

Svar på tråden "folk skiljer sig för lätt nu för tiden"....