• Lady S 83

Gravid och flyga.

Undrar lite med det här att vara gravid och att bege sig ut på en flygresa. Jag och min familj åker varje år på en solsemester (typ Grekland, Spanien, Turkiet). Vi brukar åka rätt tidigt av sommaren, slutet av maj början av juni. Skulle vara jätte mysigt om jag kunde följa med även detta år. Kommer vid den tidpunkten vara gravid i v 30-32. Har ngn hört om det skulle vara "farligt" att flyga? Självklaet beror det på hur jag mår och så. Men om jag mår bra och "grodan" mår bra så lär det väl inte vara några problem? Hoppas ni kan komma med några råd. :) //Sofia.

• Svar på tråden Gravid och flyga.
  • linedja

Tror inte att det är farligt att flyga, men jag vet att olika flygbolag har olika regler för om man FÅR eller inte. Kolla med det bolaget ni har tänkt att åka med!

• Katta

Tror inte du får flyga så sent av graviditeten.

/Kattiz

• Vivs

Nej, det är inte farligt att flyga. Men kolla upp med flygbolaget om det är okej, de har lite olika regler hur länge man får flyga.
    Tänk på att röra på dig ofta eftersom man har en ökad risk att få blodproppar när man flyger. Använd stödstrumpor också. Och kolla så försäkring gäller om du flyger utanför Europa.

• jejja77

Hej!
    Var för ett par veckor sedan på semester i Frankrike.
    Var då i vecka 25. Ringde till flygbolaget som vi skulle åka med och dom tillät bara personer att åka fram till 28:e graviditetsveckan. Men det är olika på olika bolag. Så ring och kolla med flygbolaget som ni tänker åka med, så att ni inte står där på avresedagen och så får inte du åka med...
    Min barnmorska rekommenserade även att ta med kopia på inskrivningspapprena, för där står exakt hur långt gången du är, så kan dom kolla där om dom inte tror på en.

• greeneyes

De olika flygbolagen har varierande regler för hur långt in i graviditeten man får flyga, vet att alla har totalförbud från v 36 o framåt, men fram till dess kan det variera. Så kolla upp det med bolaget du vill åka med.
    Precis som jejja skrev så måste man ha med sig papper från BM som bevis att man inte har gått längre tid än vad de tillåter, brukar visas upp vid incheckning o dylikt.

Sedan bör du tänka på att den vanliga reseförsäkringen (via hemförsäkring/visa-kort mm) inte brukar täcka om man är gravid. Därmed måste du teckna en specifikt för gravida, annars kan du bli tvcungen att betala alla ev sjukvårdskostnader på egen hand (vilket kan röra sig om flera hundra tusen!).

• Swenglish

Ang. försäkring: det finns INGET bolag i Sverige som försäkrar gravida efter vecka 28 (info från december 2006). Däremot, om du reser inom EU har du rätt till samma sjukvård på samma villkor till samma kostnader som invånarna i det landet. Dessutom täcks du av Försäkringskassan här hemma. Det som inte täcks är om tex flygplanet måste landa pga dig, nya hemresor, hotell osv om ni måste bli kvar på semesterorten. Jag åkte till England i två veckor i vecka 31-33, och det gick jättebra!

• greeneyes

som tillägg till det swenglish skrev att det inte täcker om planet måste landa pga dig: just detta kan bli tokdyrt, arbetar för ett stort flygbolag, och som ni kanske minns så var det för några månader så att en thai airways flight var tvungen att vända pga en bråkig passagerare. detta kostade bolaget närmare en halv miljon kronor i bränslekostnader, förseningsavgifter, landningstillstånd, ersättning till andra passagerare mm, vilket passageraren i fråga kan krävas på.
    SÅ kolla med bolaget återigen vad du kan krävas på i kostnader om planet måste nödlanda för att din förlossning startat etc.

• Swenglish

Precis som Greeneyes säger kan det bli jättedyrt. Man får völ väga för- och nackdelar, om ni inte reser särskilt långt och flygresan är relativt kort är ju risken att ni ska behöva landa minimalisk, särskilt när du bara är i vecka 30-32. Till England är det ju bara 2 1/2 timme och jag var inte det minsta orolig att det skulle sätta igång.

• mästerkatten

Jag har precis suttit och försökt ta reda på allt detta med försäkring och försäkringskassan när man är gravid och skall resa. Jag skall resa till Island på kongress i början av juni. Kommer då att vara i v 32. Förstås så vet jag ju inte hur jag kommer att må då, men vem vet det. Det är ju alltid så när man bokar en resa långt fram i tiden att inte vet om man kan åka, gravid eller inte. Fick en hel del hjälp och svar på mina frågor på denna sida. Tack!

• Lady S 83

Tack för alla svar.

Kommer kontakta flygbolaget och vi kommer int eboka resan för än strax innan vi verkligen ska åka.
    Hoppas det går vägen.

• Nettizen3

Jag har hört att efter vecka 28 måste du har läkarintyg om du ska flyga utomlands... Men även detta kan säkert variera på de olika flygbolagen... Lycka till med allt!

• MammaAnnaPanna

Tror dom allra flera lygbolag har en gräns runt v 26. Men det är generellt så ring å kolla. Tror dock inte dom kommer godkänna att du flyger så sent. Det har att göra med att förlossningen kan sätta igång ombord och sånt tror jag det var. Vet att jag läste om detta nånstans förut. Men kolla upp det!

* BF 8 Juni 2007 *
  • greeneyes

med sas kan man flyga till v 36, om de inte ändrat sen nån vecka tillbaka när jag kollade!

• mammaNena

Skulle aldrig ha tanken på att flyga så sent i grav om ens alls under grav. Jag fick Mia i v 32. allt va bra fram till just den dagen. så mitt råd. Stanna hemma!!

• Mizzz

de flesta bolag har info på sina hemsidor bara att kolla där...
    Dock kan jag ju komma ihåg att det är svårt att "bevisa" att man är i vecka 32 och inte 36, så läkarintyg på hur långt gången man är är bra att ha oavsett vad flygbolagets regler säger.

VIKTIGAST är ju ändå att man efter vecka 28 inte har nån försäkring, vilket innebär att man kan få betala förlossning med eftervård (vilket i en så tidig förlossning som i vecka 32-33 kan kosta en förmögenhet), dessutom kan så förtidigt födda barn inte resa i normala flygplan och därför kan även specialtransport krävas för att ta sig hem vilket oxå kostar mycket.

Jag har lilla Linus i magen
Svar på tråden Gravid och flyga.