• SysterP

Mjölkstockning- vilken antibiotika åt ni?

Hejsan! Undrar vilken antibiotika ni ätit/fått utskrivet för mjölkstockning. Tacksam för svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-06 12:48:25:
    Tackar för alla jätte intressanta svar och kommentarer. Lycka till för er som kämpar med amningen och behandling, ni gör verkligen ett bra jobb!

• Svar på tråden Mjölkstockning- vilken antibiotika åt ni?
  • Pillingmamma

För bröstböld till följd av mjölkstockning fick jag Heracillin.

• dinos

jag fick ingen medecin utan jag åt ipren och var uppe på amningsmottagningen några dagar i följd och fick ackupunktur..

• herilane

Mjölkstockning i sig har ingenting med bakteria att göra så om det bara är det du har, behöver du inga antibiotika. Det behövs bara om du har fått bröstinflammation eller böld.

• Mamma och Mor

Jag hade en mjölkstockning som blev en rejäl inflammation. Fick äta Kåvepenin i rätt hög dos i tio dagar för att bli av med problemet.

• ida 06

Ingen. Den gick över efter några dagar. Visserligen smärtsamma och febriga dagar... men man ska ju inte ta en massa antibiotika om det inte verkligen behövs.

• Antigone

Mjölkstockning botas med att duscha varmt på brösten, amma extra mkt, pumpa ur det som inte töms och viktigast av allt är- VILA!
    Penicillin får man  om man får Mastit i brösten, dvs infektion i mjölkgångarna, det är en annan sorts smärta än mjölkstockning, dessutom blir brösten då mörkröda och flammig...t.o.m kan de bli lilaktiga.
    Febern ligger runt 39-40,5 vid infektion, något lägre vid mjölkstockning

• cirpen

antigone:Det stämmer att jag har mastit! Skall dessutom ultraljudsundersökas för bröstböld idag...HUGA!!

• Antigone

Cirpen:
    Jag lovar att det kommer bli bra!!! Jag fick Amoxicillin i hästdos! Jag befann mig i talien när jag fick detta antagligen pga av att det kommit in bakterier på badpoolen och att jag badade samtidigt som jag hade mjölkstockning.
    Det går över!!
    I sverige finns läkare som förslår att man slutar amma eftersom det underlättar behandlingen, men......läkaren i Italien sa tvärtom, ammma amma amma ÄVEN om det smärtar så man kan dö.....
    Det fixar sig du.

PS
    Jag hade detsamma med barn nr 1.......

• Its only me

Cirpen: Lider med dej!! Fick min bröstböld tömd för en vecka sen.. HUA!! Jag äter Dalacin var 8e timme mot infektionen. Men nu gör det iaf inte ont längre, nu är det bara såret som känns. Däremot så hade jag ingen feber när jag hade bröstbölden, bara ett ilsket rött o ömt o svullet bröst med en 8 cm lång bula på undersidan.

• kattfoten

Fick intravenös Heracillin i 5 dagar, sedan i tablettform i 10 dagar. Hade bakteriell mastit (kraftig sådan).

• cirpen

Antigone: jag pumpar ur nu regelbundet. Tror det är bäst!
    Jag misstänker bröstböld tyvärr då jag är hård på ena sidan av bröstet fortfarande.....
    Var det ngn som ammade under tiden bröstet dränerades???

• Pillingmamma

Jag ammade hela tiden. Även under behandlingstiden. Mjölkproduktionen gick ner men avstannade inte helt. Såret satt så till att det aldrig var något problem med amningen.

• Its only me

Jag har ammat under hela "sjukdomstiden". Känns ibland som om det blivit mer mjölk i brösten sen bölden tömdes. Det var lite pyssel i början då kompressen satt för nära bröstvårtan, men den gick ju att vika undan så att lillkillen kunde äta utan problem. Lilla herrn har inte låtit sej störas av att mamma har haft ont, utan han har smaskat på så glatt. Är man matvrak så är man...
    Ni som oxå har haft bröstböld - var har era suttit?? Lite nyfiken då min satt på undersidan av bröstet.

Svar på tråden Mjölkstockning- vilken antibiotika åt ni?