• shitvadjaghatar

tala med Gud vs psykos. Skillnad?

Jag satt och funderade lite på det här med att träffa Gud, att tala med "honom" att få svar och vägledning och tröst osv.

Om man ser Gud, att han ÄR helt verklig för en vad är det då för skillnad mot en psykos?

Att vara religös är så legalt i samhället och man klassas inte som sjuk,men är det inte så att många psykoser börjar med att den sjuke ser eller hör just Gud?

Jag kanske är helt fel ute,men jag har funderat på det här i några veckor och det enda jag kommit fram till som ickereligös är att dom svar man får från Gud, får man egentligen från sig själv, bara det att man inte litar på sig själv tillräckligt mycket för att ta till sig sina egna råd.

Varför kan inte vi människor som bor här på jorden tillsammans var gudomliga och underbara och ge varandra råd?

Åsikter?

• Svar på tråden tala med Gud vs psykos. Skillnad?
  • ailin66

"Om man ser Gud, att han ÄR helt verklig för en vad är det då för skillnad mot en psykos?"

Bra fraga.

"We have names for people who have many beliefs for which there is no rational justification. When their beliefs are extremely common we call them 'religious'; otherwise, they are likely to be called 'mad', 'psychotic' or 'delusional'... Clearly there is sanity in numbers.

And yet, it is merely an accident of history that it is considered normal in our society to believe that the Creator can hear your thoughts, while it is demonstrative of mental illness to believe that he is communicating with you by having rain tap in Morse code on your bedroom window. And so, while religious people are not generally mad, their core beliefs absolutely are."

- Sam Harris, ur The End of Faith. Ett ratt bra citat i sammanhanget.

Harvey Carignan och Peter Sutcliffe ar exempel pa seriemordare som, enligt dem sjalva, fatt sina order fran hogre ort. Psykotiska personer har ju ingen kontakt med verkligheten och tror till och med ibland att de AR gud eller nagon slags messias. Normala religiosa personer ar ju psykiskt friska och ofta ratt rationella manniskor, bortsett fran tron.

Jag tror att manga manniskor behover en tro, ma det vara pa gud, utomjordingar, spoken eller vad som helst. Livet blir liksom for jobbigt/meningslost/trakigt annars.

• puss

det krävs mer än så för att kalla det psykos.

«·´`·.(*·.¸(`·.¸ Bebis är mammas hjärta¸.·´)¸.·*).·´`·» «·´`·. »*'
  • peterpani

Du menar allvar antar jag... och då tror jag nog du missuppfattat det där med att prata med gud!

• shitvadjaghatar

ailin,

Ja, jag tror absolut också att man behöver "någonting".

Men med tanke på vad Peterpani skriver, så är jag ju lite kluven till vad det är vissa får se och höra som inte jag får när jag på nåt sätt "ber" eller söker tröst i mitt andliga liksom.
    Eftersom dom som träffat och hört Gud verkligen säger att Gud finns och verkligen talar med dom så har jag på allvar svårt att se skillnaden på att tala med och höra eller se Gud och höra eller se andra saker.
    Tex onda andar, Hitler eller vem det nu är som "talar" till en när man är psykotisk.

Puss,
    Ja verkligen, annars skulle vi ha väldigt mycket mentalvårdsinrättningar i världen

• ailin66

peterpani:

Jag vet inte om jag har missuppfattat. Forklara garna hur det gar till att prata med gud.

Savitt jag forstar sa ber/pratar/tanker man, och upplever att gud lyssnar?

Det ar nog forst nar man hor gud prata tillbaka som man kan klassas som sjuk.

• shitvadjaghatar

Ailin,

Men om det är så som du skriver så stämmer ju min teori, att det är så att man svarar sig själv och använder Gud som nån sorts mellanhand för att verkligen försäkra sig själv om att det man vill eller tycker är det rätta.

hmm, fan vad svårt att veta när man inte själv upplevt det.

Eller så är det olika, vissa hör Gud och andra upplever bara att han lyssnar utan att svara.

• BadSector

Tror man på Gud kan man lika gärna tro på Tomten.

Människor som tror på Tomten tycker de flesta borde omyndigförklaras.

Lämnar resterande resonemang oms en övning åt läsaren.

• Santos v2

Jag pratade med tomten i julas, han är högst verklig. Vi tog till och med ett järn i köket. Dock trodde inte min nylige prästinvide vän på mig när jag berättade att jag både pratade och tog ett järn med tomten.. Han sa... Tomten finns inte, han är bara en saga..

Har sett en forkning på detta.

Kollar man på den delen i hjärnan som är skadad hos en person med t.ex schizofreni och en person som har haft en nära gud upplevelse så är dom lika. Däremot var personer som varit med om stigmata och annat mega mumbojumbo exakt lika som schitzot..

Nu menar jag inte att alla religösa är sjuka i skallen!!

• Minna07

Många som ser/hör Gud och som får såkallade uppenbarelser har tyvärr hjärntumörer. Så så var det med den saken...

• shitvadjaghatar

Intressanta fakta, det där att det finns likheter mellan guds uppenbarelse och sjukdom.

Den eviga frågan man ställer sig, som är rätt stor är ju just Vad är sjukt och vad är friskt egentligen.
    Vi lever i en sjuk värld...

Svar på tråden tala med Gud vs psykos. Skillnad?