Har en öppen spis, hur tänder jag en brasa på lättast sätt?
Ska börja elda i vår öppna spis nu och vill ha tips på hur man tänder en brasa på lättast sätt?
Ska börja elda i vår öppna spis nu och vill ha tips på hur man tänder en brasa på lättast sätt?
www.svo.se/minskog/templates/grundbok.asp
boras.se/administrativakontoret/energiradgivning/varmesystem/ved/atttandaenbrasa.4.633e5e10039748abd7fff2237.html.printable
www.strakt.com/~bjorn/nylose/Artiklar/eld.html
www.byggahus.se/varme/elda_ratt.htm
Hm ja... jag hittade lite länkar så kan du ju läsa själv
Spänta lite tunna stickor. Lägg hopknycklat tidningspapper i botten, sen de tunna stickorna uppepå, och så bygger du en liten fyrkant med tunnare vedträn uppepå. Tänd på tidningspappret. Tada! En pagodeld!
Vi har köpt tändkuber som vi använder när vi tänder i öppna spisen. Det är hur smidigt som helst, inget papper eller stickor behövs då.
Billiga var de också, 39 kr. för en påse med 96 st på Clas Ohlson. Inte ens värt böket utan...
Lycka till!
Finns jättebra braständare från Solstickan, ser ut som stora, tjocka tändstickor. Kostar 15:- på ÖB
Tändvätska, bensin och isolering!
Blir nog en fin brasa
Tack för tipsen!
Men testa INTE UlllaBelllas förslag!
Skriv inte sådana förslag som kan vara rent livsfarliga!
Det är kanske inte alla som förstår att du skämtar..
Gör som Ozzie Osborn - släng på en trave ved med plasten kvar, elda och skrik sen på tidvattnet som rullar in: "NOOOOOOO".
vadå skämta...? jag gör alltid så när jag tänder brasa.
Lägg 2 tunna ved (med 10 cm mellanrum) som distans i botten. Bryt av och tänd EN Grillette® Tändbrikett. Lägg den brinnande briketten mellan vedträna. Lägg sedan normalved med klyvsidan mot den brinnande briketten i önskat antal.
Lycka till