• troddeduja

Villken "naturlig" olja är bäst i badvattnet?

Har hört att typ Natusan badolja kan förvärra torr hud och att man istället ska ha naturlig olja. Men villken är bäst? Någon som har något tips?

• Svar på tråden Villken "naturlig" olja är bäst i badvattnet?
  • innana

Oliv är alltid bra. Nöt/mandeloljor kan vara lurigt om man är allergisk.

• Dunsan

Vi va o lärde oss babymassage för veckan o då sa hon som hade det att man skulle slänga alla oljor man köpt (typ barnängen, natusan o liknande) o använda bara sån olja man kan äta, de oljor man kan äta kan man ha på kroppen sa hon hela tiden =)

• Jansrud

Jag använder jojobaolja den funkar fint på lillkillens hud försvinner in i huden som inte barnängens gör. Jojobaolja fungerar även på växande magar och ömma brösvårtor.

• Anasha

Rapsolja har påvisats minst lika effektiva vid armveckseksem som kortisonsalvor, så jag använder rapsolja till allt, både in- och utvärtes.

• Anasha

Men nu såg jag, det är inte bra att ha någon olja i vattnet när man badar små barn. Skulle de vid olyckshändelse få en kallsup så blir det kemisk lunginflammation direkt (oljan tar bort ytspänningen i lungorna). Använd oljan efter badet istället.

• Jansrud

:/ nu blir jag förvirrad, det låter ju konstigt att de säljer så mycket badoljor till barn då? Någon mer som vet något om detta? Var kan man läsa mer om det? Min son är ju sjuk nu de röntgade lungorna men såg bara lite retning på dem som verkade normalt. Men en kallsup kan han nog fått i sig med jojobaolja. Han RS säger dem iaf på sjukhuset.

Svar på tråden Villken "naturlig" olja är bäst i badvattnet?