• jen längtar

göra egen " min första bok"

Jag skriver/scrappar en bok till min son istället för att skriva i en sk. "min första/egna bok" Jag har börjat skriva om BB tiden och ska skriva om hans framsteg etc.
    Men jag har svårt för att veta hur jag ska formulera mig. Jag har börjat skriva; Du föddes.... Du fick besök av...
    men sen skrev jag; Du och mamma stannade på BB....
    Nu när jag läser det tycker jag det låter som att det var han och mormor eftersom det är jag som skriver. Ska jag skriva Du och jag... eller du och din mamma...
    Hmm Jag behöver tips och goda råd
    och gärna lite idéer om vad man ska ha med i boken också.

• Svar på tråden göra egen " min första bok"
  • Beloved

Vi har skrivit du och mamma/pappa.. men sen har vi även personliga avsnitt där ex jag skrivit om mina känslor och då använt du och jag, vi etc..

• jen längtar

ok, tack!
    Nån som har mer tips och idéer till boken?

• sandervig

hallå...

ja har alltid hållit på o skrivit till barnen hela tiden. mycke egna boken o scrap.
    ibland har ja skrivit typ du gjorde si eller så. o ibland även format det som att
    tex ...doctorn lovade mamma att...
    ja tycker stt de e sött att skriva som att...mamma sa si eller så.
    att kalla sig mamma i texten,för det e de man e.

ja letar oxå stickers med motiv som visar miner som passar till texterna o skriver fina dikter o så... de ska lysa av kärlek o nerlagd tid när dom sen får boken ju...

• Dizzi

Jag har formulerat hela min bebisbok utifrån att det är "jag " som skriver, dvs "Du och jag stannade...", "Jag tyckte du var lik..." osv. Också har jag satt rubriken på utsidan som "Mammas bok om Hugo".

Men det är ju bara du som skulle missförstå om du skriver om "Du och mamma", för honom finns det ju bara en mamma, nämligen du (usch vad svamligt, men du fattar säkert). Så det funkar säkert jättebra också.

• 3tjejer

Om du vill ha lite tips på vad du ska skriva upp kan du göra som jag gjorde. Gå omkring i bokaffärer och kolla i de "mitt första år" böcker som finns och så skriver du upp lite av det som du tycker verkar bra.

• Liw75

Jag gör också en egen bok till min son... eller ja, har inte hunnit så himla långt ännu men har köpt boken - en med svarta pärmar och spiralrygg så man kan dra ut sidor om det blir fel. Min son är knappt tre månader så jag har inte riktigt hunnit sätta mig med den ännu men här är lite tips på grejer jag tänkt ha med som kanske är lite annorlunda:

* Utskrifter från mail med släkt och vänners kommentarer när de fick se första bilderna, t ex: "Nu gråter jag.
    Vilken ljuvlig liten sak. Han är ju helt UNDERBAR! Där prickade han minsann rätt i genpolen.
    Barn brukar inte vars SÅ fina till en början."
    Så skrev en av mina vänner och det måste ju vara hur kul som helst för min son att läsa när han blir större!

* En lista med alla tusen smeknamn han fick redan under sin första tid i livet.

* Små anekdoter från första tiden, typ att pappa rev ned gardinstången det första han gjorde när vi fick vårt rum på BB.

* Klippa ut några motiv och hälsningar från alla gratulationskort och klistra in dem.

* Någon gång varannan månad skriva en timma för timma dagbok under en dag och klistra in den. Skrev min första häromdagen, blev ganska kul. Kan skicka den till dig om du vill.

Nu svär jag väl i kyrkan, men jag kommer inte ha scrapbooking-stuket på min. Tycker att allt ser så likadant ut när man scrappar ( i alla fall det jag sett) trots att syftet är det motsatta, att göra det personligt.

Svar på tråden göra egen " min första bok"