Direkt el, hur dyrt blir det???
Har hittat ett hus jag skulle vilja ha, men det är direkt el & sambon VÄGRAR. Huset är på totalt 277 kvm med biytor, öppen spis i gillestugan (souterrängvilla). Någon som har ett likande hus med direkt el?
Har hittat ett hus jag skulle vilja ha, men det är direkt el & sambon VÄGRAR. Huset är på totalt 277 kvm med biytor, öppen spis i gillestugan (souterrängvilla). Någon som har ett likande hus med direkt el?
Herregud! Förstår att din sambo vägrar. Om man värmer upp vårt hus med bara el (vi eldar i vanliga fall), så går elräkningen på 9000:- i månaden (vinter)! Om vi eldar med ved går totalräkningen per år på ca 15000:- + hushållsel såklart. Vårt hus är 240 kvm.
Förresten - Ni kan ju alltid installera en värmepump.
Vi har 280kvm och bergvärme, och vi ligger på 1400-1500kr/mån. Skulle gissa att det säkert skulle bli tre gånger så mycket om vi inte haft bergvärme.
Kolla om ni kan köra pellets istället. Det lär bli tokigt dyrt att värma upp ett sånt ställe med el. Jag skulle också vägra - om jag inte var ekonomiskt oberoende alltså...
Vi har ett hus från 1969 som är på 122kvm på ovanvåningen och 122kvm på bottenvåningen.
På bottenvåningen så har vi ett fåtal element igång och försöker istället elda så mkt som möjligt i gillestugan för att sprida värmen. Här använder vi främst gillestugan som "riktigt" rum, annars finns det en verkstad, tvättstuga, badrum och förråd där vi har lägre temperatur.
På ovanvåningen så har vi en luftvärmepump installerad som får arbeta och upprätthålla en temperatur på strax över 20 grader.
I februari (som var den månad som vi gjort av med mest el under efter inflytt i maj) så gjorde vi av med i snitt 66kwh per dag eller ungefär 1900kwh under hela månaden. De förra ägarna utav huset hade en årsförbrukning på ungefär 12000kwh (tre vuxna personer plus ett mindre barn lite då o då).
När vi köpte huset så blev alla förskräckta när dom hörde att det var direktverkande el men när dom idag hör vilken förbrukning vi ligger på så har alla erkänt att dom hade helt fel. Vi har lägre förbrukning än många andra som har annan uppvärmning trots att vi har mkt teknik som står igång dygnet runt och inte har gått över till så många lågenergilampor ännu. Hade vi däremot inte haft luftvärmepumpen så hade förbrukning självklart dragit iväg mycket mycket mer så en sådan rekommenderar jag definitivt till alla med direktverkande el ifall dom har en okej planlösning.
hejsan! vi har direkt el hemma och har elräkning på ca 2500-3000kr/mån och då eldar vi i braskamin oxå. DYRT!
Vi har också direktverkande el, fast vårt hus är bara 150 kvm. Vi har installerat en luftvärmepump o har fått ner årsförbrukningen till 16600 kwh/år, att jämföra med förra ägaren som hade en årsförbrukning på mer än 38000kwh... Men då har vi iofs totalrenoverat o bytt ut alla vitvaror till energisnåla o bytt ut alla element (som vi inte använder...).
Jejja2: Vad menar du med att ni inte använder elementen? Jag ska flytta till 120+40 kvm radhus undra hur dyrt det blir... docjk var det installerat luftvärmepump, 3-glasfönster och nya element. Det som återstår då är att byta vitvarorna antar att det kan göra en hel del.
Hus med direktverkande el brukar ju i regel bli lite billigare än de mad annan uppvärmning...
så de pengarna kan man ju ta till att installera ex. kamin, pump.
Hua, jag hade också känt mig YTTERST tveksam till ett så stort hus med endast direktverkande el. Det är ju verkligen det dyraste sättet att värma upp sitt hem på... plus att ofta så är det ju inte vattenburen värme heller vilket innebär att man inte kan byta.