• Tr0llet

Avtryck med Play-Doh?

Finns det någon som testat att göra fot och handavtryck i hemmagjord lera och sen fylla dem med gips?
    Jag provade att göra avtryck i leran medans den var alldeles färsk och fortfarande var lite ljummen. Sen fyllde jag den med gips. Men avtrycken blev alldeles bubbliga. Antar att det var leran som reagerat på vattnet i gipsblandningen.

Ska man låta leran stelna innan man fyller den med gips? Spricker inte leran då?

• Svar på tråden Avtryck med Play-Doh?
  • pattisza

PNej leran skall inte stelna, den skall vara mjuk. Kanske har du fått luftbubblor i gipset eller också kan gipset vara blandat med för lite vatten och är för tjock?

• Maja8275

Vi brukar göra såna avtryck på jobbet. Ta bara vanlig trolldeg (mjöl, salt, vatten, lite olja). Låt det torka några dagar innan du häller i gipset. Då blir det kanon. Blir fint om man målar och lackar med allroundlim oxå. Lycka till!

• Tr0llet

Jag gjorde leran med mjöl, salt, citronsyra, vatten, olja och karamellfärg. Är ju ganska lik trolldegen.
    Det var inte luftbubblor i gipset och blandningen var snarare lite för lös just för att jag ville vara säker på att den rann ner i alla skrymslen. Men när jag plockade ur gipsavtrycken så var leran fortfarande mjuk och avtrycken var lite "fuktiga" just på avtrycks-sidan. Och leran verkade ha sugit åt sid av vattnet och blivit alldeles bubblig och gipset hade en yta som kunde liknas grovt sandpapper.
    Det gick ju att åtgärda med hjälp av en blöt svamp. Då blev gipsavtrycken jämna och fina men alla fina detaljer försvann samtidigt.

• mammatillpojkar

jag har gjort massa sånna på öppna förskolan, där ta dom en play doe lera utan citronsyra/alun dom gör avtrycker direkt och sen häller dom på gips.. det har hänt en gång att lera va kletig men när gipset hade stelnat så gick det att borsta av leran och avtrycket blev ända kanon int

Svar på tråden Avtryck med Play-Doh?