• kiefer

Babyvakt Topcom

Har kollat runt på olika babyvakter och fått intrycket att Topcom 1010 verkar bäst. Min fråga är om den säger till om sändningen bryts eller om den på något sätt visar när bebisen låter, som säkerhet om det är andra ljud runtomkring?

Eller har ni någon annan modell att rekomendera?

• Svar på tråden Babyvakt Topcom
  • 3 barns mor

har en topcom men den tar lätt in andra som pratar med samma frekvens.

• liskari

Hej. Vi har också en topcom. Köpt på Clas ohlsson ngn gång i början på -06. Den tar lätt in andra ljud. Det tog ett tag innan vi kom fram till vart vi skulle ställa vakten i lillans rum för att BARA höra henne och inte mest bilarna som då och då kör förbi huset. Den tar även upp ljudet från oss om man skrattar till vid TV-n. Man kan inte klaga på att den inte är känslig. ;)

• kiefer

Är det någon lampa som lyser när bebisen låter? Larmar den om sändningen bryts?

• tjej1979

Har också en sån! Mottagarens display lyser om bebisen låter, dvs när sändaren aktiveras. Däremot tror jag inte den larmar om sändningen bryts, men det kanske går att ställa in?
    Hur känslig sändaren är går i alla fall att ställa in, vi har hittat en perfekt inställning där det bara börjar sända när hon låter.
    Tycker den är helt OK. Det man stör sig mest på är det som andra redan har skrivit, att den lätt tar in annat på samma frekvens, eller störningar. Men jag vet inte om det är specifikt för denna modell?

• linedja

Den larmar inte direkt, men det finns en liten bild på displayen som ändras om det inte finns någon sändning...

Dessutom har den en nackdel. Delen som ska vara hos bebisen måste sitta i ett uttag. Dumt om man vill ha den ute t.ex.
    Annars är den kanonbra tycker jag!

• kiefer

linedja

Jag har fått för mig att modellen 1010 har både adapter och batteri men att modell 1000 bara har adapter. Eller är det fel?

• Ninni68

Jag köpte en Topcom först, men hittade aldrig någon kanal där man slapp störningar. Har modellen med batteri, men det är rätt irriterande att man inte kan ha laddbara batterier i babyenheten för oss som framför allt använder den när sonen ligger ute och sover. Och det riktigt dåliga är att den inte funkar när man laddar föräldraenheten. Sen pep den ibland med ett pip som jag aldrig lyckades lista ut vad det betydde...

Vi tröttnade och köpte en dyr babylyssnare istället, Nova Total heter den väl. Inga störningar och båda enheterna är laddbara - och funkar även när de är under laddning.

• Larzon
    Ninni68 skrev 2007-03-06 09:35:41 följande:
    Jag köpte en Topcom först, men hittade aldrig någon kanal där man slapp störningar. Har modellen med batteri, men det är rätt irriterande att man inte kan ha laddbara batterier i babyenheten för oss som framför allt använder den när sonen ligger ute och sover. Och det riktigt dåliga är att den inte funkar när man laddar föräldraenheten. Sen pep den ibland med ett pip som jag aldrig lyckades lista ut vad det betydde...Vi tröttnade och köpte en dyr babylyssnare istället, Nova Total heter den väl. Inga störningar och båda enheterna är laddbara - och funkar även när de är under laddning.
    Konstigt, för min funkar fast man laddar föräldraenheten. Sen har den väldigt många olika kanaler man kan ställa in för att inte få störningar. Känsligheten kan man oxå ställa in hur man vill ha den. Var för vi köpte den är just för att den går på radiovågor och inte är farlig som dom flesta andra babyvakter är.
    Har provat den i huset mitt emot nere i källaren och den funkade klockren, kan även tillägga att min son har den ute i vagnen hos sig nu och det är inga problem.
  • linedja

kiefer- Jo, så kan det mycket väl vara. vet inte vilken modell vi har.. Fick den i julklapp 2005 när sonen var nyfödd, så det är ju mycket möjligt att det har kommit en ny modell efter det!

• kiefer

Kan man bara ställa in känsligheten så verkar den ju jättebra! Jättebra att den även lyser när barnet låter, extra säkerhet.

Tack för alla svar!

• Ninni68

Larzon: ja, den har många kanaler, jag har provat mig genom alla och lyckas aldrig hitta någon utan störningar... Väldigt mycket och högljudda störningar är det ibland också. Det kanske beror på var man bor, men vi fick mycket störningar även när vi var hos svärföräldrarna. Och vi kanske har ett måndagsexemplar, men vi har försökt flera gånger att ha föräldraenheten påslagen när den är under laddning och det funkar inte.

• 3 barns mor

Ninni68 har du stoppat i kontakten ordentligt i föräldraenheten och sen sätter på den efter kontakterna är anslutna.

• Ninni68

Vi provade en massa för att få föräldraenheten att funka när den laddas, men nu har vi ju köpt en annan lyssnare som man slipper störningar på så Topcomen använder vi inte längre.

Svar på tråden Babyvakt Topcom