• Vitvå

KLICK: 36Kronisk autoimmun thyreoidit eller Hashimotos Thyroidit?

Finns det någon här förutom jag som har denna sjukdom?

• Svar på tråden KLICK: 36Kronisk autoimmun thyreoidit eller Hashimotos Thyroidit?
  • Vitvå

Vart kom klick 36 ifrån...nåja..bortse från det!

• Camsan

Japp!

Har Hypothyreos. Den autoimmuna varianten....Sedan är jag dåligt påläst på om den har något speciellt namn. Förmodar att det är autoimmun tyreodit.

Fick m in diagnos våren -06. Håller fortfarande på att ställa in dosen av Levaxin.

• Vitvå

Hej!
    Jag har ju inte fått någon behandling trots att vi vetat sen i höstas...de väntar på att jag ska bli sämre.
    Kul situation eller hur...

Hur mår du? Och hur kom de på att det var detta du hade?

• Camsan

Jag gick till läkaren för att jag ville ha reductil......Han kände på min sköldkörtel, och tyckte att den var svullen. Prover togs.....och mina värden var urusla. Då frågade han mig om jag var trött, deprimerad, tappat hår etc. och jag svarade ja på allt....han frågade då varför jag inte hade sökt för det.,.... Hm...jag trodde att det berodde på att kroppen återhämtade sig efter graviditet. Han sa att tyvärr är det många som inte söker för att symtomen är så vaga och många...

Jag har även B12-brist.

Mår bättre ......men känner fortfarande av den lågaämnesomsättningen...Fryser så in i bomben . Ligger med 3 täcken på natten+ nattlinne och raggsockar. Sexigt värre!
    Men jag är pifggare och humöret är tillbaka på en normalnivå.

Knepigt att du inte får någon behandling.....Om du mår dåligt-> Sök hjälp hos en annan läkare. Det 'är inte meningen att man skall gå runt och må skit, bara för att läkaren gå efter ett visst värde...

• Alsephine

Men hallå där, om diagnosen ställts borde behandling också ha satts in. Jag fick min diagnos 2002, och Levaxinrecept hade jag i handen typ dagen efter provsvaret. Vad väntar de på? Kram på dig, och lycka till!

• Vitvå

Alltså, det jag har är en kronisk inflammation i sköldkörteln, den är autoimmun dessutom.
    Men detta i sig är inte hypothyreos men kan mycket väl utveckla sig till det.
    Mina värden är just nu ok (alltså tsh och t4, det är anti-tpo som är dåligt och det går inte att göra nåt åt) och då kan de, trots att jag mår skitdåligt inte sätta in behandling....
    Trist men sant....

• Mrs Moneybags

Min kompis har autoimmun hypofysit. Hypofysen blev inflammerad efter förlossningen och har inte gått ner än (efter 4 år) trots enorma intag av kortison och ersättning för alla de hormoner som hypofysen inte längre klarar att producera/sända signaler om att producera.
    Skitjobbigt!
    Dessutom har hon fått en del andra autoimmuna symtom/sjukdomar som följd av den första, t ex vitiligo. Hon lider också av hypothyreos.
    Jag skulle kunna skriva en bok om detta, men det blir för långt...hoppas ni mår bättre snart!

• Alsephine

Hej igen!

Jag vill inte framstå som någon besserwisser - - men den åkomma du beskriver, och som jag delar med dig, behandlas med Levaxin. Läs t ex här om symptom, diagnos, behandling o s v. www.medicinenet.com/hashimotos_thyroiditis/page2.htm

Vad jag inte lyckas klura ut är att du med din diagnos har lyckats uppnå bra värden, utan medicinering? Berätta gärna mer om du vill/orkar. Vidare önskar jag, på nytt, lycka till och skickar kram!

• Vitvå

Alsephine:
    Det jag fått höra av min läkare är att detta kan bli Hashimotos med hypothyreos..just nu har jag bara Hashimotos (som inte går att behandla enligt hennne).
    Jag pratade med henne senast idag om hur jag mår och hon vill vänta med nya prover...tog nya i januari..

Jag har heller ingen aning om hur mina värden beter sig.
    Mitt THS låg i somras på 0.03 för att i september ligga på 17.8 och nu senast på 2.7.
    T4 låg senast på 11.8 och mitt anti-tpo har gått från 69 till senast 174.
    Så alla värden utom Anti-tpo har normaliserat sig utan behandling...
    Men jag mår precis som jag gjorde när värdena var kass...

• Camsan

Hm....hashimotos jag har för mig att problematiken med hashimotos är just det....värderna pendlar......så det är svårt att dosera rätt. Men absolut....du skall äta Levaxin. Hashimotos = självklar medicinering Sök en annan läkare.

• Alsephine

Instämmer med Camsan: sök ny läkare. Omgående. Skickar en länk som kanske kan hjälpa till med info: www.thyroid.nu Kram!

• Alsephine

PS: Det finns en artikel på sajten kring ny slags behandling med T3-hormon (enbart alt i kombination), och jag undrar om du borde ta upp den för diskussion... med annan doktor?

Svar på tråden KLICK: 36Kronisk autoimmun thyreoidit eller Hashimotos Thyroidit?