• wakkie

fyllningar till tårta med "sugarpaste"????

Hejsan=)

Jag ska baka min första tårta i helgen(ska ha dop) och jag har köpt sk sugarpaste som man ska kavla ut o lägga som ett lock över o även lite dekoration o lägga på, men vad är bäst o ha för fyllningar i tåror med just sugarpaste, är det ngt jag särkilt bör tänka på??? Ngn som kan ge mig tips????????

• Svar på tråden fyllningar till tårta med "sugarpaste"????
  • Modesty2000

Det där låter som nåt du kan hitta svar på hos Martha Stewart...Sugar paste är väl som icing dvs som glasyr fast ändå inte?

• JFL

Fyllnig: välj minst en fyllning som är lite syrlig att balansera upp sötman i sugarpasten (SP). Ex hallonmousse, passionsfruktsfromage, citronfromage, lemon curdgrädde, fruktlager med persikopuré och mandarinklyftor.

Beroende på märke, men om du tänker förbereda tårtorna och lägga på locket dagen innan eller minst ett par timmar innan dopet så måste du fodra mellan SPn och det yttersta lagret med fyllning. Detta gör du med smörkräm eller smält smör. Antingen så täcker du hela tårtan med smörkräm innan du lägger på locket, eller brer smörkräm på locket med en sked innna du lägger på den. Alternativt kan du pensla smält smör noga på locket innan den läggs på.
    Orsaken att jag skrev "beroende på märke" beror på att om du fått tag på märket "Ballinas" så behöver du inte göra detta, den tål att ligga direkt emot grädde utan att smälta eller svettas.
    Du kan göra tårtan dagen innan och göra dekorationerna  nån vecka innan (förvara lufttätt) men lägg på de tunga dekorationerna samma dag.

Om du vill ha råd och mera hjälp så är du hjärtligt välkommen in i tårttråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m16761716.html

Modesty2000: SP är som marsipan fast gjord på bara florsocker, ingen mandel.

ღMor Jennyღ
  • lata kocken Johanna

välj gärna ngt med ganska mkt syra för att balansera sötman i sugarpasten

tex en citronsmörkräm längst ut och tex hallonmousse och rårörda hallon som fyllning

lime och jordgubb

passionsfrukt och vanilj och citron

• JFL
    Hej lata kocken Johanna, det var länge sedan jag såg dig i en tråd. Hur mås det?
    ღMor Jennyღ
  • lata kocken Johanna

längesen? jösses då har du inte varit inne på forumet med alla kostfrågor

Det är bra nu, livet har krpnglat lite men nu är det rätsida på det mesta igen
    Tack för att du bryr dej *kram*

• JFL

Johanna: nej du har rätt, jag har snöat in mig på tårtor och mitt. Nu har jag slutat att slåss för gravida kvinnors rätt till sushi .

TS: hur går det med tårtan?

ღMor Jennyღ
Svar på tråden fyllningar till tårta med "sugarpaste"????