• år78

lånelöfte

finns det någon sida där man kan kolla om man får låna  till villa ??

• Svar på tråden lånelöfte
  • Diwa

de flesta banker har så man kan söka lånelöfte direkt på nätet

men det kan aldrig bli samma sak som när man går ner till sin bankkontakt

man ska akta sig lite eftersom om man får nej så syns förfrågningarna sedan(och då kan man få nej eftersom de ser att flera andra banker nekat lån)

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Benganfans

Är det till något så dyrt som en villa så är det alltid bäst att prata med sin bankman eller om man inte har en skaffa en på banken som man får förtroende för

• sthlm80

Det är inte hela världen att fråga runt på flera banker. Banken gör en kalkyl och om den går ihop och allt annat ser bra ut så nekas man aldrig bara för att man har frågor från andra banker.

Banken ser inte om du blivit nekad lån i upplysningen, du får sedan om du tar lånet kanske visa underlag på att du inte tagit något annat bolån.

• år78

okej

kan man kolla på internet hur mycket vi får låna?

• sthlm80

gå in här:

www.sbab.se/sbab/jsp/polopoly.jsp&a=122&WT.ac=R%E4kna%20p%E5
    Sen fyller du i dina uppgifter.
    Bankerna brukar räkna med att "kvar att leva på" skall vara 7000 för första vuxen, 5000 för andra vuxen och 3500 per barn.
    Så om ni är 2 vuxna och ett barn så måste kvar att leva på vara: 15500:-
    Det är vad som generellt gäller av min erfarenhet.

Tror inte det finns nåt på sbab där du får veta precis hur mkt du får låna... då får du nog ansöka på riktigt!

lycka till

• år78

har kollat skandia nu ska uppg övriga skulder men är lite osäker där
    kan man sätta ca ungefär?

• sthlm80

Det är väl ganska enkelt, skriv in dina övriga skulder helt enkelt.

• år78

men det  går bara skriva summa där och det är ja osäker på

• sthlm80

men du kan väl logga in på din bank och kolla lånesumman du har för tillfället?

Det gör säkert inget om det diffar 10´ hit o dit.

• sthlm80

storbankerna är ju hårdare än t.ex. sbab. Du kan ju inte ge upp förräns du pratat med någon.

Hur ser budgeten ut ungefär?

• år78

1 200 000
    Du kan låna upp till 95% av bostadens pris

va blir det vi kan låna då???

• Diwa

allt utom 60 000

men det är sanning med modifikation

idag kan man låna hela summan om det behövs

men som sagt undvik allt utom direktkontakt eftersom din bankman ser dina tillgångar och dig...det gör inte ett dataprogram

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • sthlm80

jo men man får ju inte låna hur mkt som helst, man måste ju ha en viss inkomst oxå och fast anställning oftast.

• Mama Cecilia

Visst nekar bankerna lån om man sökt lånelöfte på flera banker. Kontaktade Swedbank. De nekade eftersom jag frågat om så många lån att jag ses som för kreditbenägen. Jag har endast sökt lånelöfte på andra banker på samma objekt.

Har för övrigt inga andra lån så hur jag kan ses som kreditbenägen förstår jag inte.

/Cecilia

Svar på tråden lånelöfte