• Tinka

Är det barnvänligt att bo i Sundbyberg?

Hejsan

Vi har eventuellt en chans på en lägenhet i Sundbyberg, eftersom jag bor i Göteborg och aldrig varit i de delarna av Stockholm så undrar jag lite hur det är att bo där? är det barnvänligt? enkelt att ta sig in i stan?

Lite plus och minus att bo där..

tusen tack på förhand

//T

• Svar på tråden Är det barnvänligt att bo i Sundbyberg?
  • Jen 82

+ Nära till grönområde som lötsjön
    + barnvänligt (beror lite på var i Sumpan det är)
    + 10 min med pendeltåg eller tunnelbanan till stan
    + Nära till Solna centrum

- Trist centrum, stänger 15 på lördagarna o stängt på söndagen

Själv bor jag i Rissne, en stadsdel i Sundbyberg

• FruLidgren

Jag har bott i Solna som ligger precis bredvid sumpan.
    Det går rätt snabbt att ta sig in till city, ca 10 min med t-bana. Jag tycker att det är barnvänligt, många fina parker, öppna förskoler och badhus. Och vill man inte åka ända till city så kan man ta buss till Solna C där dom har allt.
    Om ni verkligen vill bo i Sthlm så är Sundbyberg ett jättebra val!

♥Tess♥Micke=Elias♥ www.nogg.se/lillfisen
  • Kajee

För att vara Stockholm så är det barnvänligt. Det är skön stämning i Sumpan.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Tinka

Hur ofta går pendeln och sånt då? jag ställer kanske dumma frågor. Men vad vet en göteborska som jag;)

Har nämligen alla kompisar åt söderhållet så man vill ju veta så mycket som möjligt. Men det låter ju trevligt. En trea för 8000 är det dyrt eller billigt. Jag fick tyvärr inte reda på adressen för det var genom en kompis.

• FruLidgren

Är det en hyres? isf så tycker jag att 8000 för en trea är bra! Vi pröjsade 6000 för vår tvåa i Solna.
    Pendeln går väl rätt ofta men du har ju även t-banan att välja på.

♥Tess♥Micke=Elias♥ www.nogg.se/lillfisen
  • Jen 82
    Tinka skrev 2007-03-06 20:31:17 följande:
    Hur ofta går pendeln och sånt då? jag ställer kanske dumma frågor. Men vad vet en göteborska som jag;) Har nämligen alla kompisar åt söderhållet så man vill ju veta så mycket som möjligt. Men det låter ju trevligt. En trea för 8000 är det dyrt eller billigt. Jag fick tyvärr inte reda på adressen för det var genom en kompis.
    Pendeln går var 15/30 min ... T-banan går var 8-10/ 15 min...
  • Fru Indosaurie

8000 för en trea låter dyrt!
    vi bor i rissne, betalar 6900 med parkering för våran 3:a, lägenheterna i centrala sundbyberg är i regel billigare.

Lite information:

Ungefärlig hyresnivå Hallonbergen:
    Byggår 1969-1972
    1 rum och kök, 40 kvm 4 300 kr
    2 rum och kök, 60 kvm 5 200 kr
    3 rum och kök, 75 kvm 6 100 kr
    4 rum och kök, 90 kvm 7 500 kr
    5 rum och kök, 110 kvm 9 000 kr

Byggår 1993?1994, Hallonbergsplan
    1 rum och kök, 50 kvm 4 800 kr
    2 rum och kök, 70 kvm 6 000 kr
    3 rum och kök, 80 kvm 7 400 kr
    4 rum och kök, 95 kvm 8 500 kr
    5 rum och kök, 120 kvm 10 000 kr

Lilla Alby
    Byggår 1959?1990. Förvaltaren har 854 st lägenheter i Lilla Alby, som ligger med gångavstånd till stadens hela utbud. Hyresnivåerna varierar, kontakta oss för närmare information.

Rissne
    Byggår 1982?1988. Förvaltaren har 3 048 st lägenheter i Rissne. Här finns buss och tunnelbana, svensk kassaservice, butiker, restauranger, café, vårdcentral och apotek.

Ungefärlig hyresnivå Rissne:
    1 rum och kök, 50 kvm 4 500 kr
    2 rum och kök, 60 kvm 5 500 kr
    3 rum och kök, 80 kvm 6 800 kr
    4 rum och kök, 95 kvm 8 500 kr
    5 rum och kök, 110 kvm 9 800 kr

Storskogen
    Byggår 1951?1958. Förvaltaren har 1 335 st lägenheter i Storskogen. Här finns buss och tunnelbana, butiker och restaurang. Gångavstånd till stadens hela utbud.

Ungefärlig hyresnivå Storskogen:
    1 rum och kök, 45 kvm 3 800 kr
    2 rum och kök, 60 kvm 4 800 kr
    3 rum och kök, 75 kvm 5 900 kr
    4 rum och kök, 85 kvm 7 700 kr
    5 rum och kök, 120 kvm 9 800 kr
    6 rum och kök, 150 kvm 10 500 kr

Ör
    Byggår 1964?1967. Förvaltaren har 1 071 st lägenheter i Ör. Här finns buss, restaurang samt gångavstånd till Hallonbergen centrum med vårdcentral, apotek och butiker.

Ungefärlig hyresnivå Ör:
    1 rum och kök, 50 kvm 4 500 kr
    2 rum och kök, 70 kvm 5 600 kr
    3 rum och kök, 75 kvm 6 000 kr
    4 rum och kök, 96 kvm 7 800 kr
    5 rum och kök, 105 kvm 9 600 kr
    6 rum och kök, 140 kvm 11 000 kr

• Umbra

Vi bor i Sundbyberg, det är superbra. Beror ju lite på var i Sumpan förstås adressen är, vad som ligger nära. Rissne och Hallonbergen är ju två olika delar med egna centrum med lite affärer, centrala Sundbyberg däremot är som en småstad med mysig stadskärna.

Har varit lite svårt med dagisplats i centrala Sundbyberg, alla får inte plats där de vill. Men det beror ju på att det är så mycket barnfamiljer här! Så de som har barn verkar trivas mycket bra! Vi tycker som sagt det är jättebra här och skön stämning som någon skrev.

• Tinka

det låter ju bra förutom det där med dagiskö, den får man väl ställa sig i fort som ögat..jag har ju redan varit mammaledig i snart ett år. Hoppas att vi får den om den är fin, för den verkar ju ganska dyr.

Vad gulliga alla är som svarar!!

Gärna mer svar om vad ni tycker om att bo I Sundbyberg!

Svar på tråden Är det barnvänligt att bo i Sundbyberg?