• Marija79

Recept på goda grytor sökes

Precis som rubriken säger,
    Jag ska bjuda på middag i helgen och vill tillaga en god gryta, spelar ingen roll vad den innehåller, ox, fläsk, kyckling....

Alla förslag är välkomna!

• Svar på tråden Recept på goda grytor sökes
  • Tisella

En "kreolskans" kanske...

Fläskfile krydda med salt och vitpeppar
    Kabanossikorv
    Paprika olika fina färger
    Syltlök
    Svarta oliver
    Grädde

Bryn kabanossin i lite matfett. Tag ur pannan och stek fläskfilebitarna i "flottet". Pudra på lite mjöl för redning och blanda ner paprikabitarna. Häll på grädden och blanda ner syltlöken och oliverna. Smaksätt ev med lite soja och andra kryddor du gillar. Jag brukar ta lite av spadet från oliverna och syltlöken.

Superlätt och underbart god gryta.
    Har bjudit på den ett par gånger och den är väldigt uppskattad.

• Marija79

Tisella

Tack för receptet, det ska jag testa!

• flisansma

jag vill oxå veta recept på grytor

• Prinsessan Malin

Jag har ett recept på en god gryta om min kusin bjöd oss på i lördags

Festlig gryta.Tid: 30-40 min4 portDu behöver:300-400g benfritt fläskkött från filé, bog eller skinka
    1 gul lök 
    200 g svamp, t ex champinjoner , färska eller frysta
    2 msk margarin eller smör
    ½ tsk salt
    1 krm svart- eller vitpeppar
    1 msk vetemjöl
    2 dl svampbuljong (tärning + vatten)
    100 g rökt skinka
    1-2 msk tomatpuré
    1 tsk paprikapulver
    1 dl grädde

Gör så här:Skär köttet i drygt 1cm tjocka strimlor. Skala och hacka löken. Borsta färsk svamp, skölj den om det behövs och skiva den. Låt fettet bli ljusbrunt i en stekpanna. Bryn köttet på ej för stark värme och lägg över det i en gryta. Lägg svampen i pannan och låt det mesta av vätskan koka in. Fräs den sedan med löken i lite fett en god stund. Blanda det med köttet. Strö över salt, peppar, vetemjöl och rör om. Späd med buljong och koka upp under omrörning. Klipp den rökta skinkan i strimlor direkt i grytan. Tillsätt tomatpuré, paprikapulver och grädde. Koka under lock på svag värme, fläskfilé ca 10 min, bog eller skinka ca 20 min. Smaka av. Servera ur grytan med kokt ris, potatis och kokta grönsaker t ex broccoli och blomkål eller en sallad

(¯`°?.¸ ♥ Jag älskar er Patrik, William och Celina ♥ ¸.?°´¯)
  • Dundermamman

Här kommer mitt favoritrecept, såå gott

Biff stroganoff med sting                  (4 port) 400 g lövbiff smör till stekningsalt & peppar1 gul lök1 msk sojaca.2 msk dijonsenapca.1 tsk sambal oelek2-3 dl vispgräddeca.1 dl vatten½ buljongtärning1 pressad vitlöksklyftaev. redning Skär köttet i tunna strimlor. Bryn lite i taget i smör, krydda med salt & peppar. Lägg över i en större gryta.Tillsätt resterande ingredienser och låt puttra samma.Red ev. till önskad konsistens. Det står att det ska puttra i 15 minuter, men det kan man ju öka på lite så det blir riktigt mört.Man kan servera med antingen ris (som det står i receptet) eller potatis.

• Gul13

Laxgryta

400 g lax (i cm tjocka skivor)
    1 purjolök (i bitar)
    1 morot (grovt riven)
    200 g broccolibuketter
    2 msk smör
    2 dl vatten
    1 fiskbuljongtärning
    1-2 msk citronsaft
    2 dl creme fraiche
    200 g skalade räkor eller kräftstjärtar
    hackad persilja
    salt och peppar

Fräs grönsakerna i smör. Salta och peppra. Tillsätt vatten, buljongtärning och smaka av med citronsaft. Koka på svag värme under lock i 5 min. Rör i creme fraiche, lägg i lax och broccoli, täck med lock och låt puttra 5-15 min. Lägg i räkor / kräftstjärtar i sista minuten så de bara blir varma. Strö över persilja och servera med ris eller potatis, citronskiva, sallad och bröd.
    Grytan går att göra klar dagen före och bara värma tillsammans med räkor /kräftstjärtar vid servering.

Köttgryta

400 g fläskfilé (i cm tjocka skivor)
    100 g bacon
    1 purjolök (i bitar)
    1 gul lök (finhackad)
    1 paprika (i bitar)
    200 g broccolibuketter
    2 msk smör
    2 dl vatten
    1 köttbuljongtärning
    2 tsk smulad dragon eller 2-3 msk färsk hackad
    dijonsenap
    2 dl creme fraiche
    200 g champinjoner (skivade)
    persilja
    salt, peppar och soja

Fräs alla grönsaker i smör. Bryn filén och stek baconet. Salta och peppra. Tillsätt vatten och buljongtärning. Rör ihop dragon och senap med buljong och creme fraiche och soja. Rörr i blandningen i grytan och lägg i filé, bacon och broccoli. Täck med lock och låt grytan puttra 5-15 min. Strö över persilja. Servera med ris eller kokt potatis. Grytan kan förberedas dagen före.

• Peal
    Här kommer recept på ungersk gulasch som är supergod:

500gr nötkött
    4 gula lökar
    2 morötter
    1 grön paprika
    1 vitlöksklyfta
    2-3 tsk paprikapulver
    2 1/2 dl köttbuljong ( 1/2 tärning 2 1/2dl vatten)
    1 tsk salt
    1/4 kryddmått cayennepeppar
    1 burk krossade tomater
    1/2 dl tomatpure
    1 1/2 dl- 2 dl grädde

Skär köttet i tärningar och bryn på stark värme.
    Hacka lök & paprika & morötter,bryn även det.
    Blanda samman allt i en gryta och koka i ca 1 1/2 timme.

Häll sedan i grädde och låt det koka upp.
    Servera ris & grönsallad till.

Lycka till.
Svar på tråden Recept på goda grytor sökes