• AmandaPitkänen

Chili Con Carne till en snart 8 mån bebis?

Vi ska äta chili con carne imorgon är det tänkt, kan jag ge det till min grabb som blir 8 mån nu i mars? Han äter ju typ allt han får, men jag tänkte mest på om det är nåt han inte bör äta i chili con carne?

Nån som har nåt bra "barnvänligt" chiliconcarne-recept?

• Svar på tråden Chili Con Carne till en snart 8 mån bebis?
  • Dino78

Så länge det inte är salt i det så går det ju. Men tänk på att inte krydda den för mycket bara

DIF i själ och hjärta
  • linedja

Det ska väl inte vara några problem. Tänk på saltet och att det inte ska vara för starkt förståss.. men det har du väl redan tänkt på antar jag!

Dessutom kanske du ska försöka pilla lite så att han inte får allt för mycket bönor om han inte är van vid det. Man kan ju bli lite gasig av bönor, så man vet ju inte riktigt hur en sån liten mage reagerar...

Ett tips som jag använde mig mycket av när min son började närma sig året och åt nästan bara vår mat var att blanda ut hans mat med vispgrädde. Dels för att minska på saltmängden och dels för att öka på fettet (lagar oftast ganska fettsnål mat)

• AmandaPitkänen

nä stark blir den inte, har en 2-åring som ska äta det också Jag har en sån färdig "pulvermix" på påse som är chiliconcarne, men den är kanske dum att ha då, det är väl en massa salt i?
    Därför jag skulle behöva ett recept, är kass på att laga mat *erkänner*

• liskari

när vi gör chili con carne själva till oss vuxna så använder vi "halvfabrikat" som vita bönor på burk/tetra och då har du ju sås och allt. det brukar inte vara så förfärligt starkt då...Om du har en kokbok så finns det ju recept där i. Nu när jag sitter här och skriver så kom jag på att i kokboken jag tipsat om tidigare så finns det ett recept på chili con carne
    www.hellberg-kling.se/barnmat.htm Här finns det en stor skatt med recept för små och stora.

Svar på tråden Chili Con Carne till en snart 8 mån bebis?