• AdoXa

Inlägg till tygblöjor

Snart kommer bebisen och vi tänker köra med tygblöjor redan på BB (så räkna med många frågor från mig den närmsta tiden ). Vi ska köra med vikblöjor och ullbyxor, och jag har funderat lite på det här med olika inlägg. Vi har rispapper och några tunna tunna tyginlägg (som enbart håller tätt mot rumpan tror jag?), men inga ordentliga tjocka som man kan ha på natten.
    Kan man sy sådana själv? Det känns som att det bara borde vara att klippa lagom stora bitar av något lämpligt tyg och stoppa ner i blöjan. Vad ska det vara för tyg då? Och hur stora ska de vara ungefär? Alla tips om inlägg mottages tacksamt.

• Svar på tråden Inlägg till tygblöjor
  • AdoXa

MEN! Någon måste ju ha sytt egna inlägg till tygblöjor väl? Eller iallafall äger några inlägg och kan berätta vad det är för tyg, hur de ser ut osv.

• LinDavid

Hej, eftersom ingen annan svarar så försöker väl jag då. Jag har använt tygblöjor till min son sedan han var ett par veckor gammal (är nu drygt 5 månader). De inlägg jag har använt är gjorda av flanell och ser ut som timglas och är ungefär lika långa som vikblöjan är ihopvikt. (se www.imsevimse.se). Vi har rispapper hemma men har inte tyckt att de funkat att använda under den första tiden då bajset är så löst, då är det risk att det rinner på sidorna bara. Hoppas det här svaret var till någon hjälp i alla fall.

• Ragnar

Vårt absoluta favoritmaterial när det gäller blöjor är bambu, det enda som hållt torrt en hel natt. Första månaden hade vi bara en vanlig vikblöja på natten och bytte en till två gånger. Efter det började vi med bambozzles på natten. Annars har vi haft tvättlappar, både frotté och flanell, som inlägg i både pocketblöjor och vikblöjor. Microfibertrasor är också billiga och bra. Fast de får inte ligga direkt mot huden utan måste vikas in i blöjan.

• Ekorrfamiljen

Och jag tycker bäst om frottéinlägg i vikisar. Imse Vimse har bra sådana, även de timglasformade. De suger upp amningsbajs väldigt bra också. Rispapper är det ingen mening med att använda innan barnet börjar bajsa fastare.

**Alla goda ting är tre ~ Tin, Troll och Vendel!**
  • adrenalin

Jag funderade också på att sy själv i början. tydligen kan man köpa sånna här mirakel-städ-trasor på affären och använda som inlägg det ska jag testa nån gång!

annars gav jag upp ganska snabbt det här med att sy egna inlägg.

har favoritinlägg just nu som bara följer med pea pods (pocketblöja). men den ska snart börja säljas separat på barnshop.se! Rekommenderar den

burriburr.wordpress.com - läs bloggen, den handlar om saker du gillar! :)
  • Ekorrfamiljen

Kom bara ihåg att inte lägga mirakeltrasorna direkt mot barnets hud! Det ska vara ett inlägg av naturmaterial (bomull/flanell/frotté) emellan eller så får man ha trasan i en pocketblöja!

**Alla goda ting är tre ~ Tin, Troll och Vendel!**
Svar på tråden Inlägg till tygblöjor