• Nirak83

Kan man ha tomatpure eller krossade tomater i barnmaten?

till en 9 månaders?

• Svar på tråden Kan man ha tomatpure eller krossade tomater i barnmaten?
  • Lola Jämtland

Ja?
    Varför skulle det inte gå?

//2007-here I come!
  • Lottis77

Krossade tomater är nog ok. Jag skulle hoppa över tomatpurén, den är ju ganska stark och full med socker. Passerade tomater går nog också bra.

Bortskänkes: bebis 18 mån med tandsprickning!
  • cleopatra2

det finns ingen socker i tomatpuree!
    I vanlig tomatpuree finns bara tomatkoncentrat
    Ibland tillsätter dom salt eller kryddor.
    Men annars är det bara tomat.

• Lottis77

cleopatra2: Oops! Då var jag felinformerad. Sorry! Inte min mening.

Bortskänkes: bebis 18 mån med tandsprickning!
  • cleopatra2

Nu behöver du i alla fall inte oroa dig för det)

• alvasmams

Man ska väl inte ge konserver till småbarn?? bätter gör egen tomatsås isf??
    iof finns det på tetra pak med men gör nog hellre egen tomatssås, tomatpure är det ju i burkmaten så som läkaren sa på neonatal det som finns i barnmatsburkarna kan man ge.

• Lola Jämtland
    alvasmams skrev 2007-03-13 12:09:01 följande:
    Man ska väl inte ge konserver till småbarn?? bätter gör egen tomatsås isf??iof finns det på tetra pak med men gör nog hellre egen tomatssås, tomatpure är det ju i burkmaten så som läkaren sa på neonatal det som finns i barnmatsburkarna kan man ge.
    Varför ska man inte ge konserver?
    //2007-here I come!
  • alvasmams

Dem innehåller mtk salt och andra konserveringsmedel och sånt som inte var bra. IAf vad BVC sagt till mig man ska undvika det. som t.ex. majs skulle jag inte ge från burk sa dem ifrån nrä vi börja med smakportioner. fast vet iof inte hur länge man ksa undvika heller.
    kan ju vara så de får äta nu.

• Miss Upsey Daisey

alvasmams:

Det är just majs o sånt som innehåller salt men inte krossade tomater.

Däremot ska man inte ge för mycket konserver på konservburk pga att de inte ska få i sig för mycket nickel. Då kan man hellre använda på tetrapak.

Detta är dock något som inte alla bvc talar om... jag fick höra det av en kompis... så kan tänka mig att det beror på hur ofta man ger mat från konservburk.

• alvasmams

ok fått för mig det gällde alla konserver men ok , bra man fick reda på det då
    tur man har fel ibland. blir så mkt lättare om man kan använda ltie konserver enstaka ggr som när man gör grytor för storkok.

• twinmamma

Jag tycker det ändå är konstigt att man inte kan ge sån mat till barn som man ätit när man var gravid.
    Är det någon som testat att göra egen grönsaksjuice och gett barnen??

Svar på tråden Kan man ha tomatpure eller krossade tomater i barnmaten?