• Kul

Bränna fett?

Vilken "sport" bränner man mycket fett med? Är det bra att simma? Håller på med styrketräning men det är ju muskelbyggande, sen kör jag lite spinning och stepmaskin men det har inte gett något resultat (efter ca 2 mån). Jag vet inte vad jag ska göra för att bränna fett! Äter bra, inget socker och så.

Så vad kan man göra? Jogga? Simma? Tips på något som bränner fett!

• Svar på tråden Bränna fett?
  • Kurre räkmacka

Muskler bränner fett. För varjw ny muskel du får bränner du 40 extra kalorier i timmen. Lågintensiv träning är bäst för fettförbränningen. Powerwalk före frukost tex eller fat burner pass, spinning. Max 65% av maxpulsen. Du förbränner naturligtvis fett annars också men vid högintensiv träning är det först från kylhydrater kroppen tar energi, för att orka med. Sen tar den muskler och sist fett. Lycka till! och glöm inte, tränar du mer behöver du äta mer

• Tina B

För att bränna just fettet är det bra att ta styrkan först och konditionen efteråt. Men som föregående talare skrev så behövs muskler för att bränna fett. Lågintensiv träning är annars det som bränner fett bäst.

• Dash

Jag tror inte det spelar någon roll vad det är du aktiverar dig med, det som är viktigt är att du får upp ett flås, hjärtat slår fortare, du svettas, lite blodsmak i munnen, lite mjölksyra, då vet man ju att kroppen jobbar.
    Löpträning/jogging/powerwalk är både gratis och effektivt.

• Themis

Tar du i nåt då?

Många tjejer hivar ju bara runt med flugvikter eftersom dom är så rädda för att det ska bli minsta lilla muskelbula. Kroppen vänjer sig vid belastning och jag som ökar vikter så fort det inte känns apjobbigt har fått jättefina resultat med styrketräning under mina tidigare träningsperioder (är i svacka och sjuk nu). Det är svårt för majoriteten av tjejer att få "manliga" muskler så var inte rädd för att ta i lite!

Håller du tempo under styrketräningen? Helst ska det inte gå med än nån minut innan nästa maskin, pulsen ska ligga en bit upp på skalan, man ska svettas och behöva dricka iunder tiden och man ska vara skönt slut efteråt.

Ett annat fel är att man gör samma program och lika många reps alltid- bryt ett par gånger under passet och träna kondis, och fortsätt sedan. T ex ruscha som en tok på löpband tills du har maxpuls, vänta två minuter och fortsätt styrkan. Ta ett stairpass på 8 minuter, rodda 1000 m så fort du kan eller liknande. Det är jättebra om du lägger in ett pass simning ibland, det gör undrverk för förbränningen och kroppsformen som helhet.

Nästa steg är att splitta styrkeövningarna så att du tar död på underdelen av kroppen ena passet (max tyngd max reps) och överdelen nästa osv. Kroppen lär sig nämligen hur vi tränar och då gör den samma jobb med färre kalorier efter ett tag.

Och så får man inte glömma att ibland trappa ner också-det är också en metod att lura kroppen. Att köra lättare träning ibland hjälper dig att bli ännu starkare, enligt proffsen. Jag tycker dock att det där kommer lite av sig själv eftersom det finns dagar när man är lite sliten och kanske inte orkar 100%.

Sen måste man faktiskt äta både lite socker och fett för att kroppen ska vilja förbränna. Jag rekommenderar Pauluns böcker "allt om fettförbränning", finns att beställa från nätet. Läs dom så förstår du mer om hur kroppen fungerar och hur man kan göra. Många som tränar äter för lite och då vill kroppen inte släppa fettet.

www.paulun.com

• BlondeCharlie
    Kul skrev 2007-03-07 07:38:47 följande:
    Vilken "sport" bränner man mycket fett med? Är det bra att simma? Håller på med styrketräning men det är ju muskelbyggande, sen kör jag lite spinning och stepmaskin men det har inte gett något resultat (efter ca 2 mån). Jag vet inte vad jag ska göra för att bränna fett! Äter bra, inget socker och så.Så vad kan man göra? Jogga? Simma? Tips på något som bränner fett!
    Stavgång, långa raska promenader brukar ta bra på mig! Testa! Lycka till!
  • BlondeCharlie

Denna vecka har jag gått med stavar måndag, tisdag, onsdag och torsdag och det känns att kroppen förändras till det bättre, har tränngsvärk men det känns skönt att känna att man gjort något. Nu ska jag dricka en kopp kaffe innan jag ska ge mig iväg ut och ta fredagspromenaden, härligt! Ha en fin fredag!

• P28

Du har redan fått en massa bra svar, så jag vill bara ge dig ett litet heads-up på det faktum att visst; Procentuellt så bränner lågintensiv träning som powerwalks mer fett än t.ex löpning MEN det är fortfarande din totala energiförbrukning under dygnet som räknas, alltså förbrukar löpning vs powerwalk mer energi under samma tidsåtgång. Därför är löpning att föredra framför mer lågintensiv träning.

• Kurre räkmacka

P28 men löpning suger ju

• ming

Jag tycker att spinning ger väldigt bra resultat, särskilt kombinerat med styrketräning.
    Tyvärr är ju bara spinning så tråkigt. Räcka ut tungan

Svar på tråden Bränna fett?