• karmasus

Kudde eller inte? i barnvagn/spjälsäng

Ska man ha kudde eller inte i barnvagn och spjälsäng?

Bebisen kommer ju ligga på rygg och risken finns att bakhuvudet blir lite platt. Om man har en liten mjuk kudde kanske man slipper det?

Någon som vet ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-07 09:13:45:
    Om man ska ha kudde i vilket material är lämpligt? dun?

• Svar på tråden Kudde eller inte? i barnvagn/spjälsäng
  • funbun

jag har en tjock kudde så bebin kommer upp lite och kan se lite mer

• klurifax

Råden i Sverige är att man SKA ha kudde av nämnda skäl.

• Marlie87

Rekomendationerna är att ha kudde.. En lagom fluffig och tänk på att både axlar och huvud ska ligga på kudden och inte bara huvudet.

• juncia82

jag läste i stora familjeläkarboken att barn under ett år inte ska ligga på kudde, och att barnet ska ligga så långt ner i spjälsängen som det går pga av plötslig spädbarnsdöd.läs boken står mycket bra i den som man inte visste förut.just om graviditeten.

• Kringlan L

Rätt start har bra kuddar. De är ganska tunna, men ger ändå stöd och formar sig efter bäbisens huvud för att motverka att det blir platt.
    Hade en sådan till båda tjejerna, i vagn och i säng.

• alltid glad

du kan även vika en mjuk filt o lägga ett påslakan om.

• karmasus

Kringlan L
    : Var hittar jag "Rätt start"?

• klurifax

junica82
    Vilken upplaga? Jag tror faktiskt inte att den är uppdaterad efter de senaste råden.
    Enl min granne som är barnläkare är de svenska rekommendationerna att man ska ha kudde. När ryggläges rekommendationen kom, sa man att man inte skulle ha kudde, men då ökade antalet fall med platt bakhuvud, så nu ska man ha kudde. Kudde är enl svenska experter bättre än att alternera ryggläge med sidoläge, medan man i andra länder säger tvärtom!

• lilllinda

Jag köpte kuddar (både till vagn och till spjälsäng), täcke osv från rätt start som bla finns hos baby proffsen, de har jättebra sortiment med rätt kudde osv för nyfödda. På tex ikea säljs kuddar och täcken som är för barn från 1 år, vilket många inte tänker på när de handlar där..

• MARIA99

Kudde ! Det har jag blivit rekommenderat att ha när alla 3 barnen fötts. För att motverka platt skalle

• Alvalie

Min son fick platt huvud för vi hade inte kudde i vagnen (dock i sängen!) så jag skulle rekommendera kudde just för en sakens skull!

• Ida2

Man ska ha kudde annars riskerar de få platt huvud!

• kissmekate

Har aldrig fått till kudden på ett bra sätt... dottern sover utan i spjälsängen. Och hon har inte platt huvud men vår bvc-sköterska sade att kudde var att rekommendera, psd?

• smh78

Vi har inte haft ngn kudde till vår lilla tjej, varken i säng eller vagn, har förstått att man skulle undvika det... men hennes huvud är så runt och fint så. Fast några nätter när  hon var förkyld..

Du vet bäst för ditt barn
Svar på tråden Kudde eller inte? i barnvagn/spjälsäng