• Anonym (Selena)

fader okänd till ditt barn?

Hej,

Jag vill inte att barnets far ska finnas med i mitt eller barnets liv. Jag kommer inte att uppge någon far till barnet. Jag söker er som också fader okänd till ert barn och som har erfarenheter av faderskapsytredningen.

Jag är inte intresserad av några moralkakor, barnets far vet om graviditeten och vi är helt överrens.

Hoppas på svar.

• Svar på tråden fader okänd till ditt barn?
  • Tessideluxe

Men varför vill du sätta fader okänd? Du kan väl uppge honom och han behöver ju inte ha någon del i barnets liv för det. Om han inte betalar underhåll och du inte anmäler honom så är det ju inget problem. Om du är orolig för att han ska ångra sig senare så kan han ju ändå kräva ett faderskapstest som kommer att visa att han är pappan och då får rättigheter.

• lollisen

kom ihåg att det kommer att ge dig och barnet större koncekvenser än vad du anar nu kanske, det är ett av de största svek du kan utsätta ditt barn för frivilligt, att beröva den dess fader!!

tänk er noooga för nu i vad ni gör, för BARNETS skull!

att du ska säga att fadern är okänd, krävs ju grunder för. Vad ska du säga lixom? kommer inte ihåg vad han hette? vet inte vem jag låg med???

tycker det är fruktansvärt som förälder att säga: jag vill inte att den ena ska vara del i barnets liv... vem fasen är man att bestämma det?? ett barn har ALLTID rätt att få veta vem sina föräldrar är, sen är det upp till barnet om de inte vill ha med föräldern att göra eller inte...

läs psykologi först, hur kommer detta att kunna påverka ert barn? hur kan känslorna för dig, som mamma, komma att ändras när barnet får reda på att du ljugit för de?

detta är mycket allvarliga saker, så enkelt är det inte att bara välja bort en förälder!

Som mamma/pappa måste man tänka större än bara på sig själv/själva... Det är det föräldraskap handlar om, att sätta barnets bästa först!

• Majken

Kan bara stämma in i vad Lollisen skrivit ovan....

TÄNK er för - det handlar ju inte om vad DU vill utan om att barnet har rätt till en fader, oavsett din vilja....

Ska du ljuga dig igenom barnets frågor när de kommer och vilka konsekvenser tror du inte att det kommer att kunna få senare i livet - tänk till!!!

Love my M-girls
  • Anonym

Oj då. Ja det är ditt val. Men tänk på barnet och på dig själv. Du ska ta hand om det här barnet enda fram tills det är moget att flytta hemifrån och det är många år det. Jag tycker synd om barnet faktiskt att inte ha nån pappa och växa upp med, när alla andra barnets vänner bådas föräldrar leker med dom, så frågar barnet dig: "Vem är det där? Varför har dom barnen en man i familjen?" Tänk på barnet också, inte bara på dig själv att du har hoppat i säng med fel kille som råkade göra dig på smällen.

• Anonym (undrande)

Inga moralkakor sa du... men jag har en fråga.

Säg, gud förbjude, att du skulle gå ur tiden och ditt barn då bli föräldralös. Vore det inte bra att ha den andre biologiske föräldern registrerad UTIFALL sådant skulle hända? Eller är det bättre om barnet slussas in i det inte allt för väl fungerande soc-barnplacerings-systemet vi har?

Och som sagt, eftersom fadern vet om att han ska bli pappa så spelar det ingen roll om du anger "fader okänd" för hans del. Skulle han ångra sig så kommer han göra det oavsett vad det står på papperet.

För barnet däremot kan det betyda en hel del om det står ett namn eller "fader okänd".
    Jag skulle iaf vilja veta vilka mina båda biologiska föräldrar är, veta vilka gener jag bär på osv. Det tror jag ditt barn också kommer vilja göra i framtiden...

• Livsenergi

Det är så lätt att tänka så där alldeles i början, men barnet kommer fråga, fundera och undra vem dennes pappa är. Jag hade själv funderingar på att inte uppge faderns namn när jag blev ensam med min graviditet, han och jag var överens om det, men jag är i dag glad att jag valde annorlunda. Det ger mig utrymme att besvara min dotters frågor och hon har också fått möjligheten att träffa sin biologiska pappa några gånger om året när han har möjlighet att dyka upp. Bättre med vetskap om pappa så inte en massa fantasier i svart eller vitt uppkommer under uppväxten. Hoppas du gör det som känns rätt i slutänden för både dig och barnet, vilket ju bara du kan avgöra vad det är så klart!

• Anonym

Jag har fader okänd till mitt älskade barn. Det pga anledningen är att jag fick reda på att jag var med barn i vecka 20. Och under dessa tjugo veckorna och tiden före hinner det hända mycket när man är ung osv. Jag har fått uppgett namn som är ev pappor. Men visst, allt kan man inte alltid minnas. Och särskillt som jag i god tro åt p-piller och förlitade mig på dessa och som inte märkte att jag var gravid.
    Ingen av dom 2 jag uppgett har varit far till mitt barn. Så nu är utredningen nedlaggd. Kommer vara så pass ärlig mot min son att jag kommer berätta hur det ligger till. Vad har jag att vinna på att undanhålla sanningen. Absolut ingenting.
    Sen får han vara sur och bitter och arg på mig om han vill. Men jag kommer att ta det.

Lycka till!!!!

• nudelbumsan

Gör d som är bäst för ditt barn..Barnen behöver veta sin pappa.. Tänk på dagis alla andra har pappor varför inte jag???
    Lycka till!!

• sebbeman

Förstår inte ens tankesättet att sätta fader okänd när man vet vem barnets far är...hur ego är du? Barnet har all rätt att veta vem som är pappa...sen spelar det ingen roll om du o pappan är överens, man kan alltid ändra sig. Snälla för ditt barns skull, tänk en gång extra innan du gör något förhastat. Vad gör du om din dotter/son blir så pass sjuk så att h*n behöver blod eller vad som helst o det är bara pappan som kan ge? TÄNK EN GÅNG TILL!!!!!

• nudelbumsan

Sebbeman: du har helt rätt i allt!!

tänk igen om flera ggr NOGA vad säger fadern om det då??

Svar på tråden fader okänd till ditt barn?