• ISE

Arbetsintervju, tacka nej eller avvakta och se

Har sökt arbete i ca en månad nu och har varit på en del intervjuer. Kom till en andra intervju igår och som man gör (eller jag iaf gjorde) så har jag sagt att jag är superduktig och att jag kommer vara suverän på jobbet. Sanningen är den att jag inte alls tror jag kommer klara av jobbet bra, säkerligen kommer tycka att det är jättestressigt och troligtvis kommer jag sluta eller leta annat inom en snar framtid om jag skulle bli erbjuden tjänsten. De har frågat mig om detta och jag har sagt att "nej självklart skulle jag se detta som ett arbete som jag vill hålla på med läääänge!".

Vad skulle ni ha gjort? Jag har akassa så jag har ju vissa regler jag måste följa. Kan man ringa nu innan de bestämt sig och säga att jag är lite mer tveksam efter att man fått mer information under intervjuerna....? Känns så dumt att slösa deras och min tid om det inte blir bra för någon.

• Svar på tråden Arbetsintervju, tacka nej eller avvakta och se
  • Ingefaera

Knivig sits det där. Är du i jättebehov av jobbet? Om inte så tycker jag att du kanske borde vänta på något bättre.

• sakoline

Man försöker ju alltid låta så bra som möjligt på intervjun. Men jag har ibland erkänt att "det här jobbet verkar för svårt..."
    Å andra sidan, det gör väl inget att du sagt det där, och sedan ringer och säger nej? De bryr sig inte, de har fler kandidater. Frågan är ju om a-kassan fungerar... Du ska väl ta alla chanser du får? Vänta och se vad de säger, ta ställning när de ringer, kanske räckte det inte till ändå denna gång... Lycka till

• mjukisvicki

alltså enligt akassan får du inte säga nej till ett jobb. men om du inte vill ha det så gör bara en dålig intervju. då säger dom nej. behöver inte du

• Martina 76

Om jag vore du skulle jag ta jobbet. Det är ju lättare att få ett jobb om man har ett jobb. Så ta jobbet och sök vidare efter det jobb du verkligen vill ha.

• Bebbe2006

Det är bara vi kvinnor som tror att vi inte klarar av jobbet, och som ibland även "erkänner" det på en intervju. Killarna gör aldrig så, och därför är de också mer framgångsrika än oss.

Snälla tjejer - sluta!

Man klarar mer än man tror, och man blir inte mördad om man gör något fel. Alla gör det, och det löser sig alltid. För att komma någonstans här i livet måste man anta utmaningar,

Go girls!

• Nickedockan

Som någon mer sagt - man kan alltid tacka ja till ett jobb och sen fortsätta söka. Att man under en intervju sagt att man vill stanna länge på stället tycker jag iaf inte är nån slags löfte till arbetsgivaren. Det är ju så verkligheten ser ut - man vill alltid ha något bättre.

• skorpionen80

Det ser INTE bra ut i CV:n med en massa korta jobb. Tänk på det så det inte blir så ;)

Du tror inte du lär dig uppgifterna efterhand? Det är väl rätt sällan man börjar på nytt jobb och kan allt? Jag tycker det verkar vara något nytt på varje jobb...

• ISE

Tack allihopa och bra att ni tog min frågeställning på rätt sätt och inte tror att jag bara vill "undgå" att få ett arbete och gå hemma och rulla tummarna, tro mig min ekonomi skulle må mycket bra av ett jobb

Jag kommer troligtvis vänta och se vad som händer istället för att ringa. Man vet ju aldrig, kanske jag finner dolda talanger hos mig själv i detta arbete (om jag nu får det). Det var just det att dom har haft tre personer som slutat efter kortare perioder eftersom dom inte hanterat pressen och det känns lite taskigt när jag redan nu funderar på hur jag kan hitta ett nytt jobb snabbt om jag får jobbet, innan man ens börjat. Kan tilläggas att jag bor i en liten stad och att det här är människor jag kommer träffa i olika sammanhang senare.

Jag själv har en CV som kanske får de flesta att undra om jag har någon form av beslutsångest Varken land eller arbetsområde verkar vara klart och mina mål är ännu luddigare

Nej, jag vet inte hur jag ska göra riktigt....skall sova på saken så kanske jag kan drömma fram det rätta svaret

Svar på tråden Arbetsintervju, tacka nej eller avvakta och se