• Afrodiziak

Nån som åkt Finlandsfärja med en 2 åring ?

Hej !

Tänkte överraska min man med en liten min kryssning till Åbo alt Mariehamn, och vill då gärna att våran son som blir 2 i maj följer med.

Finns det nåt för sådana små barn att göra på dessa båtar ? Tänkte att det kankse blir långtråkigt .... Eller gör vi det bäst att lämna honom till Farmor & Farfar .

• Svar på tråden Nån som åkt Finlandsfärja med en 2 åring ?
  • Alex 20040923

Det finns ju lekrum men det är inte så himla kul att sitta där hela dagen/kvällen. Det beror nog på vad man vill ha ut av resan.

• Nyfiken gul

Det finns ju lekrum!!

Och gott om stora ytor att springa på... man FÅR vara på dansgolvet som 2-åring, det är inga problem o folk brukar tycka att det är roligt...

O så brukar dom ha gott om aktiviteter för barn på båtarna, ansiktsmålningar, tävlingar, lek och bus, bio kan dom också ha ibland osv...

Ring o fråga direkt till Silja, VIking eller Birka så får du besked om vad som händer just på den båten ni ska åka med för barnen.

• Nyfiken gul

Vill dock påpeka att ha med barn på båtar brukar innebära att man som förälder får finna sig i att det blir en "barnresa"...

Det är svårt för er att kanske sitta i lugn o ro på Al à Carte - resturangen och äta fin mat med en kladdande 2-åring brevid som bara vill ha pommes o grillkorv...

o så får ni ju finna er i att gå o lägga er redan kl 19-20 på kvällen - kanske direkt efter ni ätit mat...

• nublu

Vi har åkt färja hur många gånger som helst till Tallinn med våra barn. Lekrummet brukar vara poppis och bubbelpoolen som brukar finnas någonstans på båten är en höjdare.

Däremot får man ju räkna med att slänga i sig buffén i ett rasande tempo och röja i baren är ju bara att glömma.

Har man bara det i åtanke kan det vara en kul och spännande resa för hela familjen.

• krikkan

afrodisiak har åkt både finlands färga och tysklandsfärgan... han tyckte de var jätte häftigt med stora båten och bollhavet så klart!....där man fick sitta största delen av dagen;)

• krikkan

ajust de så hade dom aktiviteter till barnen påkvällen.. de va vi med på.. och så lite disco.. med massa lampor..

• Afrodiziak

Nån " röjar " resa lär det ju inte bli tal om, eftersom jag är gravid och somnar oftast före sonen, så att gå sova tidigt gör mig inget.

Tänkte mest att det kunde vara skoj att göra nåt tillsammans, men lekrum och bad kan ju locka även en tvååring ..

• ia31

jag vill och fråga en sak jag håller på också planerar en exakt likadan grej för min man men min son fyller 3 år tror ni att man kan va i danslokalen med en snart 3 åring? om jag får fråga

• nublu

Det har vi varit iaf. Det hemskaste var falsksången från karaoken. Barn i allmänhet tycks gilla att åka båt. Våra har redan tjatat om hur länge det dröjer innan vi ska åka båt och "sitta i bastan" som femåringen uttrycker saken.

Fast lekrummet och bubbelpoolen slår dansgolvet med hästlängder.

• Tatta

Jag åker varje år ibland flera gånger till mina släktingar i Finland. Mina barn har alltid sett fram emot resan, oavsett ålder. Nu är det lite lyxigt för mig för jag har 2 barn med 4 år emellan (och nya killen 2 månader, men han har inte åkt ännu) så den stora har ofta passat den lilla när de haft åldern inne. Lekrummet på ex Silja Serenade och Symphony är toppen. Det går att sitta utanför i restaurangen och hålla koll in till lekrummet. 2 år är väl lite väl lite, men från 3 har vi gjort det. De har också lånevagnar och skötrum, micro för barnmat mm. Åk inte dagbåt, det blir väldigt segt. Mina barn har också alltid suttit med vid buffen, de roar sig med att rita och äta "vuxenmat" som de pillar i. Finns i och för sig barnbord, men det är som vanligt bara pommes och annat sunk...

Även om man inte är i lekrummet brukar alla stora ytor och spring göra ungarna heltrötta. Sover gott i vagnen när mamma och pappa är middagssugna.

Men OBS! det är en båt (barnen är ofta nyfikna på havet) och vissa människor är lite onyktra. Släpp dem inte helt ur sikte en sekund!

ha så kul!

• ia31

Har ni åkt birka paradise nån då eller?

• fruis

Mina barn ÄLSKAR att åka Finlandsbåt! Det är ju så spännande att få springa omkring nere på paradgatan, gå ut på däck, kolla in Moonlight Promenade, bada osv osv.

Bollhav finns i lekrummet och det kan inte underskattas. Mina barn har aldrig varit uttråkade en sekund men det kan ju bli tråkigt för en själv om man är tvungen att stanna i hytten efter läggdags. Ladda upp med godis och bra böcker så är det riktigt trevligt det med.

• ia31

fruis: Vilken båt brukar ni åka med då? vi vill åka med paradise......men måste man lägga dom tidigt då min son säger inget om han får va vaken extra länge typ tolv ett annars kan dom väll sova i vagnen eller?

• Tanja74

Jag kan rekommendera att ta en lyxhytt då har man dubbelsäng och TV på rummet. Då kan man vara i hytten och kolla på TV och dricka av skumpan som finns i kylen efter att barnet har somnat.

• fruis

Jaha, jag har nog inte läst tillräckligt noga. Vi har åkt med Symphony tror jag, iaf Siljas största båtar.

Nej, det är klart att han inte behöver gå och lägga sig om han orkar vara vaken och ni vill det. JAg utgick mest från mina barn som verkligen däckar senast kl 20. Det går liksom inte att hålla dem vakna utan att de blir extremt gnälliga och busiga.

Svar på tråden Nån som åkt Finlandsfärja med en 2 åring ?