• soffiproppi

Förfest lekar?!

Hej! Ska anordna fest på fredag, kommer komma mellan 20-30 personer som några känner varandra bra, andra inte! Har ni några förslag på roliga förfest lekar ? Ska vara lätta att förstå och kunna utövas gärna så alla kan vara med!! snälla hjälp :D

• Svar på tråden Förfest lekar?!
  • Spexig

Kul namnlek som gör att man inte lär sig några namn alls, men får hälsa på alla. Bra isbrytare.

Alla går runt och hälsar på varandra, tar i hand och säger sitt namn och byter sen namn med den man just hälsade på.

Alltså om du och jag hälsar på varandra nu säger vi "Spexig" och "sofiproppi". Nu är det du som heter "Spexig" och jag som heter "soffiproppi". Om du sen går vidare och hälsar på Pelle,så säger du "Spexig" och han "Pelle" och så får han namnet Spexig och du heter nu Pelle, osv.

När man får tillbaka sitt rätta namn går man och sätter sig nånstans ur vägen.

Det är mycket troligt att man någon gång kommer att glömma vilket namn det är meningen att man ska ha, men man får inte fråga om, utan måste försöka minnas, eller helt enkelt sno ett som man minns.

Det hela brukar sluta med att det finns tre Pelle (varav ingen heter detta på riktigt) och minst en Astrid eller nåt (trots att där inte fanns nån Astrid med i leken).

Detta är alltså en lek som är roligast när den går åt skogen...

• Spexig

Är det sittnermiddag? Då är väl en kul bordsplaceringslek på sin plats, det gör att folk tvingas prata med varandra och blandar om den gamla vanliga bordsplaceringen där alla sätter sig med nån de känner.

Killarna drar lappar ur en burk, medan tjejerna drar ur en annan (eller i alla fall hälften drar ur ena och hälften ur andra, om man inte är jämna par)

Lapparna är naturligtvis på något sätt i par och sen gäller det att hitta sin pare. Exempel:
    Kända par, tex Romeo och Julia, Bonnie and Clyde
    Låtnamn och artist
    Låttextrad och låtnamn
    Filmreplik och film
    Att båda får lapp med samma djur på och så ska de hitta varandra utan att tala, genom rörelser och läten
    Land och huvudstad

Lite mer avancerat är att killarna (eller tjejerna) tidigare på festen får fylla i en kort frågelapp om sig själv, typ tre frågor. (Bästa raggningsreplik? Favoritfärg? Om han var ett djur vilket skulle det vara? Hur gammal var han när han flyttade hemifrån? osv) Sen får bara tjejerna dra en lapp och försöka intervjua sig fram till vilken kille som är hennes bordsherre.

• Katja77

Jag har aldrig! Den bästa förfestleken någonsin!

• Spexig

Tassa, du har modigare kompisar än jag. Jag har aldrig... på en förfest. Hmm, brukar ju snarare komma igång frampå småtimmarna... ;)

• soffiproppi

ÅH vilka bra tips!! :D tack så mycket spexig, och tassa ;) den har ja räknat med!! fler förslag`??

Svar på tråden Förfest lekar?!