• Esping

Kan man ta ut föräldrapenning retroaktivt, bakåt i tiden?

Är det någon som vet om man kan begära och ta ut FP bakåt i tiden?

Min son föddes 25 september 2006, men jag började inte ta ut dagar förrän 1 januari 2007.

I efterhand har jag insett att jag borde tagit ut from den dag han föddes. Kan man begära det i efterhand?

• Svar på tråden Kan man ta ut föräldrapenning retroaktivt, bakåt i tiden?
  • hot fuss

neh man kan bara få ut pengar för den månaden man ansöker numera. dvs söker du nu kan du få fr mars osv...

*stolt mamma till agnes 2000 o noah 2006 o liten i magen aug 2007*
  • missteddy

nä det kan man inte jag ville ta bakåt i tiden pga de hade gjort fel jag hade fått utbetalt för mycket dagar och än jag hade begärt så jag ville begära det extra dagarna som jag fått men det gick inte utan det blev ett återkvar i stället

• Esping

Skit också! Då är det bara att bita i det sura äpplet och inse sitt misstag! Tack för svaren!

• Nyfiken gul

men vänta nu.... du har ju dessa dagar kvar istället... så du kan ju fortsätta att ta ut dagarna om du vill ha dom nu istället...

Man får ta föräldraledigt tills barnet fyller 8 år...

• Jasusu

du behöver absolut inte svara..men får man fråga varför du ville göra det?

Är det inte bra att du har lyckats spara dagar?
  • soffipropp79

Var ist glad att du inte tagit ut fp fram till i år...Nu har du desto fler dagar kvar, det är ju kanon!!!

• Esping

Jodå jag svarar gärna. Jag tyckte också det var toppen att ha sparade dagar så jag kan vara hemma länge. Det var delvis därför jag inte hade bråttom med att ansöka om FP. Plus att jag inte hade ork att läsa på ordentligt när sonen var nyfödd och kolikskrikig.

Men jag får en viss ersättning från min arbetsgivare vid föräldraledighet, och för att den ersättningen ska bli så gynnsam som möjligt borde jag tagit ut FP från barnets födsel.

Sen kunde jag istället sparat FP-pengarna och förlängt föräldraledigheten genom att ta tjänstledigt el dyl på slutet.

Nu förlorar jag flera tusen i månaden på min klantighet, men det är ju mitt eget fel... Men visst känns det lite surt....

• Jasusu

Aha okej vad tråkigt!

Väldigt synd faktiskt!
    Ring och dubbelkolla med fk försäkerhetsskull
  • Sandra83

Jag har lyckats få dagar utbet. pga att jag fått fel info av en på FK.

Ring och kolla. Förklara ditt problem. Prova att prata med olika på FK så du får ett säkert svar. Ta även namn.

• Havanna

Jag har då begärt fp bakåt i tiden och fått det utan några problem. Först tänke jag bara ta några få dagar en viss månad, men i efterhand -efter att jag fått det utbetalt, så tog jag några fler dagar från den redan utbetalda månaden och det gick då hur bra som helst!! I så fall är det nya regler från nu...

Du kan nog däremot inte ta ut dagar innan det datum som du "påanmälde" fp första gången.

Svar på tråden Kan man ta ut föräldrapenning retroaktivt, bakåt i tiden?