• Snurp

Lekskola och Dagis i Sverige

Hej, jag bor utomlands sedan 15 år, just nu i Tyskland och får ofta frågan hur arbetande föräldrar med små barn gör i Sverige.

Vad är skillnaden mellan Dagis och Lekis?
    Hur gamla är barnen när de går på dessa och kostar de något?
    Hur länge har mammor och pappor barnledigt?

Tyskland:
    Här finns Kindergarten för barn från 3års ålder. Men bara halvdagar...
    Mamman har 8 veckor ledigt, sedan måste hon tillbaka till jobbet. Hon kan också vara ledig i 6 månader (obetald), men vad hjälper det när det inte finns någon barnomsorg förrän barnet är 3.
    Pappan får en dag ledigt - vid förlossningen. Sedan får han ta ut semester...

Låter jag negativ...ja, det är skit att vara i karriären och mamma i Tyskland !

• Svar på tråden Lekskola och Dagis i Sverige
  • lallaren

Hej! Dagis är väl liknande kindergarten. Man börjar där tidigast vid 1-2 år, tror jag, och går där fram till förskolan börjar. Till skillnad mot Kindergarten kan barnet vara där hela dagen.

Är lekis och fritids samma sak tro? Inte säker, men i sånna fall är det dit barnen går efter skolan i lågstadiet.

Här i Australien har vi daycare och kindy. Kindy verkar vara lek och lär, medans daycare är bara lek, om jag har förstått det rätt. Som i tyskland och schweiz finns här många hemmafruar tyvärr. Inte så gynnsamt för oss karriärister!

• Molle

Om du menar lekis som det var under 70- och 80-talet dvs alla sexåringar vars mammor var hemma, var berättigade till 3 timmar skolförberedande aktiviter per dag så tror jag inte att det finns längre.

I min kommun börjar sexåringarna skolan i ngt som kallas Lek & Lär. Då går det tillsammans i klasser med minst en årskurs som är äldre.

Dagis är barnomsorg där personalen tar hand om barnen och stimulerar deras utveckling medans föräldrarna arbetar. Där är barnen mellan 1-5 år.

• Mumin

Idag finns det egentligen inget som heter dagis och lekis. Allt kallas med ett samlingsnamn förskola och omfattar barnomsorgen ("dagis" 1-5 år) och dels 6-årsverksamhet eller förskoleklass (f). Tex finns det klasser som heter f-2, där går alla 6-, 7- och 8-åringar i samma klass fast oftast i olika grupper.

Alla 4- och 5-åringar har rätt till 3 timmars avgiftsfri förskola (på "dagis") även om föräldrarna av olika anledningar är hemma. Även yngre barn som har arbetslösa eller föräldralediga (med yngre syskon) har rätt att vara på förskolan 3 timmar per dag men det är inte gratis för 1-3-åringar. De små får vara på förskolan i stort sett på heltid om föräldrarna vill/behöver det.

Ja, det var ungefär som du skrev Molle men jag tänkte bara reda ut begreppen.

Svar på tråden Lekskola och Dagis i Sverige