• Kollibrin

Vägrara ta på sig sina nya skor, ska jag byta dem?

Min 1 1/2 åring älskar skor. Speciellt sina blommia stövlar. Så var det dags att köpa vårskor när vinterstövlarna blev för små, men de vi köpt blir hon vansinnig om hon får på sig. Ska jag byta till ett par andra skor? Det här handlar inte om att de inte är sköna för de har knappt suttit på foten, hon tycker helt enkelt inte om dem.

• Svar på tråden Vägrara ta på sig sina nya skor, ska jag byta dem?
  • nicke nyfiken76

Ja, det tycker jag att du ska. Det är ju ganska onödigt att ha ett par skor som hon vägrar använda.

• Kollibrin

Funderade mer på om det går över... Om hon ska få sin vilja igenom eller om vi helt enkelt går ut med skorna på. Men det känns ju inte vidare bra med det senare alternativet...

• mamma till lilla skrutt

Ta med henne till affären och lämna tillbaka skorna. Låt henne välja nya. Så fungerar min dotter iallafall...det är liksom ingen idé om hon inte gillar dem.
    Lite svårt dock eftersom min man studerar o vi lever på bara min lön - min tvååriga dotter älskar bara designkläder o skitdyra skor! "De är fula! Den passar inte mig! säger hon om Hennes & Mauritzkläder o Lindex, medan Katvig, Polarn o Pyret m.m - där vill hon ha allt ( och jag också, men det får vi inte ). Köper därför inte så många kläder.

• vickytalk

När min dotter var ett och ett halvt var hon också sko-galen! Hon bara älskade skor och skulle ha dom på sig inne också. Vi hade fajter om hennes skor jämt o ständigt.

Tips! Prova att ta undan skorna några dagar eller längre helst en vecka och ta sen fram dom när ni tjafsar om nåt annat vid påklädningen. Oj, kolla här vilka fina skor! Beröm - beröm - va fin hon är i sina nya skor. Då blir dom intressanta igen.

Det har faktiskt oftast funkat med min kräsna dotter!
    (men inte alltid dock! bara upp till en viss ålder när hon genomskådar smarta dig)

• game set match

Lämna tillbaka! Hon gillar ju inte skorna och hur skulle du själv göra? Inte vill du gå omkring med "fula" skor bara för att man "ska"...

Låt dottern vara med och välja skor själv.

• Sandra83

Min son är otroligt kräsen när det gäller nya kläder och skor. Måste vara något han gillar och ibland tar det ett tag innan han accepterar det. Tex vintermössa och inte sin gröna tunna bomullsmössa...

Men jag tror att det är bäst att byta om hon i vanliga fall älskar skor... Men kolla även om hon protesterar mot alla nya skor du föreslår.

• vickytalk

Är skorna verkligen "fula"? tvivlar på det. det är ju bara en grej hon fått för sig! Nånting som är fint ena dan kan ju vara fult andra dan i den åldern...

• suzolina

mmm vi fick helt enklet låta sonen följa med och välja...la fram två tre par och han fick peka på vilka han ville ha...bara det att han fick vara med gjorde sussen...

• Aunt Molly

Visst är det en bra idé att låta barnet vara med och välja skor och kläder, men jag tycker man också måste ta ansvar som förälder och bestämma vilka kläder som är lämpliga med tanke på väder, aktiviteter osv. Jag tycker personligen inte det är lämpligt att ge en 1½-åring makt över kläd- och skoval! Jag tror inte ens att en 1½-åring konsekvent vet vad h*n gillar och inte!

Tänk på hur du bäddar inför framtiden om du låter henne bestämma nu! Jag tror det riskerar att bli ett h*e med ett envist och bestämt barn som fått lov att bestämma för mycket! Med makt följer ansvar och det är din dotter för liten för!

Jag skulle inte ge vika om det inte var så att barnet hade uppebart obehag av skorna (hon är så liten att mobbing mm knappast är aktuellt)! Jag skulle absolut inte byta skor utan att ens ha provat dem ordentligt. Blir det skavsår etc är det förstås en annan sak.

Nej, tänk på hur det blir i framtiden om du ger dig direkt! Men låt henne vara med och välja (men inte ha sista ordet) nästa gång! Om hon inte gillar skorna jättemycket kanske hon kan få välja ett par fina strumpor istället t.ex.; det spelar ju inte lika stor roll ekonomiskt och funktionsmässigt!

• Mylla

Jag skulle inte ha bytt skor. Hon är väl bara van vid de gamla. Ta på de nya och se glad ut så vänjer hon sig.
    Tycker inte så små barn ska behöva ta ansvar för vad de ska sätta på sig. Det ska föräldrarna ha hand om.

• SaramedM

Fast hur vet TS att de inte är obekväma?

• Aunt Molly

SaramedM: dottern har ju knappt provat skorna!

• SaramedM

Aunt Molly; nej jag såg det, men jag tänker på när jag själv provar skor. Det tar inte många sekunder för att känna om de inte är sköna.
    Min dotter är likadan

• SaraLisa

Jag skulle ta med dottern till affären välja två bra par och låta henne välja vilket av dessa två vi ska köpa.

Sara

• SaraLisa

Dessutom tycker jag det är skillnad på att låta barnet vara med och bestämma dvs ge uttryck och få gehör för en egen vilja och att som förälder låta sig överkörd av barnets vilja vilket det inte handlar om i det här fallet. Byt skorna för tusingen

Sara

• Mylla
    SaraLisa skrev 2007-03-08 08:26:31 följande:
    Dessutom tycker jag det är skillnad på att låta barnet vara med och bestämma dvs ge uttryck och få gehör för en egen vilja och att som förälder låta sig överkörd av barnets vilja vilket det inte handlar om i det här fallet. Byt skorna för tusingen Sara
    Glad Måste bara säga att jag tycker precis tvärtom. Tycker det är ett bra exempel på överkörd förälder om man åker iväg och byter ett par skor som det inte är något fel på förutom att de är nya.

Om det nu är så det vet ju inte jag. Men är de rätt storlek och verkar sitta bra på foten, varför skulle de vara obekväma? Ovana tror jag.
  • Aunt Molly

Håller med Mylla!

SaramedM: vi är tydligen rätt olika! Jag tycker viss skor känns jättesköna i affären men efter ett par dagar får man skoskav, och andra skor som känns sådär i affären kan bli jättesköna när man gått in dem. Det går inte för mig att avgöra på några sekunder om en sko är bra eller inte!

Jag tror fortfarande att både TS och dotterns liv komemr att bli enklare och mindre konfliktfyllt i framtiden om TS inte byter skor utan att ens ha provat dem ordentligt!

• Kollibrin

TS här som nu har haft med sig ett par nya skor hem från affären. Har alltså bytt skorna, och nu i efterhand läser jag era kloka och intressanta svar. Visst finns det olika aspekter på det här. Jag tyckte det kunde vara värt att kolla om några andra skor i affären kunde funka bättre. Min dotter var med första gången, men då valde jag de som jag tyckte lämpligast för årstiden och som jag kunde tänka mig att hon skulle tycka om. Hon ville inte pröva i affären men bar glatt hem sin påse. Denna gång köpte jag det paret som hon först gick fram till och ville pröva. Helt ok skor, men till utseendet inte de jag själv hade valt. Här hemma har de fortfarande inte varit på foten men ett byte till blir det absolut inte tal om. En viss valfrihet tycker jag ett litet barn kan få. Två val av tröjor på morgonen tex, annars håller jag med Aunt Molly till stor del.

• Albins morsa

Min son som är 18 mån har verkligen ingen koll. Han fattar om det är nåt nytt, men inte om det är fult eller fint. Hon kanske bara behöver vänja sej vid att de är hennes.

• Annizzz

När min son va lite mer än 1 år, vägrade han ha på sig  nya kläder (jacka, skor)..men det gick över

Svar på tråden Vägrara ta på sig sina nya skor, ska jag byta dem?