• Scrapmom

Yoga vid foglossning??

Jag skulle vilja gå på yoga för gravida, men har så fruktansvärt ont av min foglossning.
    Någon som vet om man bör undvika yoga om man har mycket foglossning? Har för mig att jag har läst det nånstans, men kan inte komma ihåg var.

• Svar på tråden Yoga vid foglossning??
  • Lyxmorsan

Inte hela Yogan msået du undviker men de övningar som belastar fogarna dvs allt som kräver särade ben eller vridningar i höften/bäckenet.

/\*Predikaren3*/\
  • Lyxmorsan

msået=måste (lite dåligt på att träffa tangenterna)

/\*Predikaren3*/\
  • Scrapmom

Jag har ju aldrig provt yoga, och alla bilder jag har i huvudet om yoga är typ i skräddarsits och liknande.

• Lyxmorsan

Jag var på Yoga (dock inte speciellt för gravida) ett par gånger, det är många olika rörelser, andningsövning, stretching mm Den för gravida är ju lite mera anpassad för just den målgruppen så jag antar att vissa ställningar/övningar inte görs men det är iaf bra att veta vad som inte är bra för fogarna så du själv kan sålla bland övningar. Din sjukgymnast på/via MVC kan säkert ge dig råd om rörelser som är bra/inte bra. Så vet du lite bättre inför Yogan vad som lämpar sig, för Yoga i sig lär ju vara nyttigt (inte för mig dock, jag blev "åksjuk" av det vilket tydligen inte är så ovanligt enl instruktören)

/\*Predikaren3*/\
  • Scrapmom

Åksjuk? Har jag aldrig hört att man kan bli! Lite obehagligt ju.
    Det jag vill ha ut mest av yogan är andningen och övningar som kan hjälpa en under öppningsskedet. Känns som att de övningarna är de som är värst för foglossningen.

• Lyxmorsan

Jo, möjligen är det just de (kroppsliga) övningar, förlossning i sig innebär ju ganska bäckenovänliga övningar men Yoga är ju mycket andning och mentalt träning också vilket du kan dra nytta av under värkarbetet.
    (det med åksjukan förklarade hon så att just andningen som man optimerar ger en syrekick och då kan man känna av yrsel, illamående; våra hjärnor är oftast inte vana vid det. Mycket förenklat, hon nästan föreläste om det så jag har lite svårt att återge allt).

/\*Predikaren3*/\
Svar på tråden Yoga vid foglossning??