• Anonym

Pevaryl..om man inte har svamp?

Jag tror att jag har svamp, men är inte säker har inte kollat.
    Det kliar ibland, och då oftast runt blygdläpparna(mellan inre och yttre). Jag har väldigt rikliga vit/gula flytningar men tycker inte direkt dt luktar illa, men ibland luktar det mycket.
    Vill/orkar inte kolla upp det så jag tänkte testa annat.
    Sover utan trosor, med stora pyjamasbyxor, och har alltid bomullstrosor på dagen, aldrig tajta byxor heller så där kan jag inte ändra så mycket.

Så, Pevaryl verkar ju bra. Men kan det va dumt att använda det om man inte vet säkert om man har svamp? Vad kan hända?

• Svar på tråden Pevaryl..om man inte har svamp?
  • jessapessa

Det låter som svamp, tycker jag. Så pröva pevaryl.
    Om det nu inte skulle vara svamp, så tror jag inte att det händer något om du använder pevaryl ändå. Men känner du dej orolig, ring sjukvårdsupplysningen eller läkaren på vc

• Lyxmorsan

Det känns ju onödigt att använda salvan när det inte är svamp, tror inte att den gör någon skada visserligen (mer än att just jag tycker den svider förfärligt mycket). Du kan testa att tvätta enbart m olja, inte vatten eller tvål, smörja m yogurt som både svalkar o motverkar svampen.
    Har du vita beläggningar o är för övrigt väldigt röd, svullen, har flytningar o klåda är det ganska sannolikt att det är svamp.

/\*Predikaren3*/\
  • Ankissen

Jag hade svamp (trodde jag) härom veckan och när jag ringde in tyckte de inte ens jag behövde komma och kolla. Jag körde en sån där kur med tre vaginorium tre kvällar i rad och samtidigt pevaryl salva. Då gick det över! Lycka till!

Mamma till världens sötaste Elliot
  • Anonym

Tack för era svar.
    Är röd och lite svullen (när det kliat mycket) och har sånt där vitt grejs hela tiden (trodde det var normalt! Förvånad
    Tvättar aldrig med tvål! Försöker att inte tvätta för ofta heller, men ungefär varannan dusch använder jag intimtvål..Men den kanske inte heller är bra?
    Olja har jag inte kommit mej för att prova än..Eller, tar lite barnolja ibland när jag smörjer resten av kroppen.

Men det verkar väl troligt att jag har svamp då. Har dock nästan alltid haft mycket flytningar, kan jag ha haft svamp väldigt länge utan att märka det eller?
    Ska iallafall köpa pevaryl nästa gång jag är på apoteket. Visst finns det förpackningar med både vagitorier och salva?

• I Love You Three

det låter som svamp, jag har haft det 6 ggr hittils under min graviditet. Aldrig innan. Pevarl är inget starkt medel så det är inte farligt att anvönda även om det skulle voisa sig inte vara svamp. men med 99% säkerhet så är det de du har.

• Lyxmorsan

Du kan har haft svamp länge ja. Det är inte ovanligt. Själv har jag svamp "jämt", men inte så att det behöver behandlas jämt. Har någon gång genomgått en tarmsanering för att bli kvitt orsaken, men känner inte för att äta den där "anti-svamp-maten" för jämnan.

/\*Predikaren3*/\
  • Anonym

Va skönt, då kanske jag kan få "normala" flytningar för en gångs skull! Hatar att känna mej blöt hela tiden...
    Låter inte kul me sånt så jag förstår dej.
    Min mamma verkar också ha svamp ofta, hon har alltid en tub med canesten har jag sett. Kanske är genetiskt?

• phleum

prova pevaryl är mitt råd, jag var på VC eftersom rådet var att gå dit första gången man misstänker svamp. Barnmorskan tittade lite och sa att det var nog svamp, hon sa: prova pevaryl och funkar inte det så kom tillbaka för då kan det vara något annat.

• Anonym

Okej, jag trodde de alltid rekommenderade att bli undersökt och att veta säkert att man har svamp innan man använder sånt. Så står det väl på förpackningarna också.
    Eller det kanske gäller andra lite starkare medel...?

• phleum

jag har oxå rikligt med flytningar från mens till ägglossning då de nästan upphör fram till mensen. Jag upplever att det lättare blir svampinfektion om jag "går med blöta trosor"

• phleum

jo det var det jag oxå hade hört därav att jag gick till vc men där kändes det som om de oxå chansade lite, testa om det funkar, i så fall var det svamp du hade

• Anonym

Jag har rikliga jämt. Men de ändrar konsistens och är mer slemmiga och genomskinliga (blandat med "vanliga" flytningar) vid äl.
    Får nog försöka byta trosor en gång mitt på dan också, men det blir så mycket tvätt Fundersam

• Lyxmorsan
    Anonym skrev 2007-03-07 22:04:20 följande:
    Jag har rikliga jämt. Men de ändrar konsistens och är mer slemmiga och genomskinliga (blandat med "vanliga" flytningar) vid äl.Får nog försöka byta trosor en gång mitt på dan också, men det blir så mycket tvätt

Köp tygbindor/trosinlägg! De suger likabra som "vanliga" trosskydd men är luftiga som trosor (finns i flanell eller bomull). Tvättas som underkläder i maskinen.

Jag tror den rekommendationen på salvan om läkar/rådfråga är främst så man inte håller på med salvan livet ut så att säga, för har man mkt svamp kan det ju vara bra att bekämpa den inifrån, i tarmen alltså och dessa läkemedel är receptbelagda.

/\*Predikaren3*/\
  • Anonym

Va smart med tygbindor! Man kanske bara kan göra egna, enkla, av nåt gammalt lakan Och ha när man går runt hemma iallafall..

Ja jag får hoppas jag märker nån skillnad efter behandlingen. Största problemet är egentligen inte att det kliar, för det är bara ibland. Speciellt när musen varit lite extra "instängd" eller jag haft "fel" trosor.
    Flytningarna är det värsta så dom vill jag mer än gärna få mindre av..

• Anonym

Akta dig för Pevaryl!!!
    Många mår ännu sämre av det, ta Canesten i stället!
    Låter onekligen som svamp så testa Canesten, alt gå till gynekologen och be dem ta en odling. Flytningarna vid svamp luktar inte illa, de lunktar filmjölk. Lycka till och hoppas du blir bra!

Svar på tråden Pevaryl..om man inte har svamp?