• Baronessan

Sälja bostadsrätt - Vad ska vi tänka på inför visningen?

Vi ska sälja vår BR och det är visning om två veckor.

Jag vet att jag själv (när jag varit och tittat på villor/BR) reagerat på att vissa har superstädat, men glömt städa t.ex. ugnen (så den lär jag inte glömma städa hos oss ). Eller att säljarna piffat/fluffat/fixat, men glömt spindel-/dammväven i taket osv.

Nån som har tips om vad vi absolut inte får glömma att städa/fixa/ordna/gömma/ställa fram inför visningen?

Vi har ju BARA två veckor på oss så några större renoveringsprojekt är inte aktuella.

Alla tips, tankar och erfarenheter emottages tacksamt!

If you want a baby, have a new one. Don't baby the old one. (J West)
  • Svar på tråden Sälja bostadsrätt - Vad ska vi tänka på inför visningen?
  • DecemberLove

Tips, ha inte fär mycket saker framme i hyllor mm som foton, böcker prydnader mm Dvs rent på det sättet.. så snor det inte uppmärksamhet

• ThindraL

Något jag hört tipsat om är att plocka bort mycket av personliga foton o sådant, så att de som tittar har större chans att "leva sej in" i sitt kanske blivande hem!
    Lycka till!!

• kattfoten

Jag skulle nog tycka att det var lite löjligt om de nybakade bullarna låg framme och snittblommor för flera hundra i alla rum...

Däremot skulle jag uppskatta att man kunde se in i garderoberna utan att nåt ramlade på en. Att badrummet var kliniskt rent (med ny tvål, samma färg på handdukarna osv), Att man slapp se förstoringar på barn, husdjur och fastrar. Viktigt med tvättade fönster (speciellt om solen lyser) och att allt känns rent. Plocka gärna bort och rensa ur skåp och garderober. Nån ny blomma i fönstret kanske...

• Jennyrockar

Baka bullar, eller som vi gjorde, precis innan visningen slängde jag in en sockerkaka i ugnen så det doftade i hela lgh! Supermysigt å urgammalt knep för å få det mer hemtrevligt!

ta bort mattor å dukar, det ger mer yta.

~Isaac 9/7-05 å Morgan 9/10 -06~
  • cid

Jennyrockar: är det inte också ett knep för att få bort mögellukt?

• Älgen

Rensa, rensa, rensa!
    Det ska vara luftigt och ljust i lägenheten. Om man har rensat bort typ 75% av vad man själv har så känns lägenheten större och luftigare. Köparen får intryck av att flytta in till ett hav. Vår mäklare tipsade dessutom om att ha extra starka lampor för att lysa upp mera.
    Personligen tycker jag som någon ovan sa att badrummet är extra viktigt attt det känns fräscht.

• Miss Lau

Förutom den obligatoriska storstädningen så gäller det att rensa och plocka undan ordentligt. Ni ska ju ändå flytta så börja packa redan nu. Packa undan det ni inte behöver och hyr ett förråd (eller om ni har någon annanstans att ställa det).

Lite färska blommor är fint. Men baka inte! Det är ett välkänt knep för att dölja mögellukt och kan få spekulanter att undra vad ni döljer.

• Ocean WoW

Dofter är väldigt viktigt! Personliga dofter stör folk när de kliver in hos andra. VÄDRA! Använd mycket städmedel (det ska lukta fräscht). Även om det finns "välkända knep" så fungerar de! Tror inte folk undrar så mycket i en lägenhet, värre med radhus eller villa.

Olika skurmedels dofter - Bullar - Nybryggt Kaffe - Dofter i badrum (som inte är de vanliga sprayerna osv (testa doftljus eller en personlig favvo blommor som ni plockar bort precis innan visningen så att de inte stinker för starktr) - Tänd en eld om ni har öppen spis eller liknande. Bjud på bullarna och kaffet så blir inte folk så stinsliga.

Glöm inte att dofta ut ert kylskåp med lite kol! En möggelost kan sprida sig i hela köket om någon öppnar dörren. *hihihi* Doftpåsar i era garderober och lådor osv osv

Men tänk även på att för många olika dofter och för starkt kan ha en motsatt effekt, försök att balansera och använd "naturliga" dofter (blommor, kaffe, eld osv).

• Tant Green

Jag trodde jag hade tänkt på allt innan visningen... men jag hade glömt tömma soppåsen
    Alltså jag hade städat under diskbänken, för där går alla och sniffar, men sen hade jag tänkt ta ut soppåsen det sista jag gjorde, med det blev inte så.

• Svirroo

Putsa fönstrena... i alla fall jag kollar alltid på vilken utsikt som är från alla rum i bostaden.

Svar på tråden Sälja bostadsrätt - Vad ska vi tänka på inför visningen?