• Anonym (rädd)

Blodpropp i halsen?!

Usch, igår fick hag ett gäng märkliga symtom på jobbet, bl a synbortfall, svårt att förstå en enkel konversation (förstod orden, men fick inte ihop meningar), svårt att tala korrekt (upprepade ord efter varandra utan att mena det, bytte plats på vokaler) och höger arm domnade bort.

Min första reaktion var att dölja detta eftersom jag satt mitt i ett möte på jobbet och kände mig urdum. Efter kanske 20-30 minuter försvann det. Gick hem efter en timme och vilade. Kände mig fortfarande fånig, men fick i alla fall för mig att ringa sjukvårdsupplysningen eftersom symtomen var så konstiga. Blev ombedd att åka in direkt och det verkar som om det kan vara en blodpropp i halsen.

En remiss skulle skickas direkt för ultraljudsundersökning (sent igår kväll). Ikväll visade det sig att de fortfarande inte hade skrivit ut remissen (en miss), men de skulle fixa det under kvällen.

Jag är orolig! Vet ingenting om blodproppar eller vad detta skulle innebära, om det ens är en blodpropp. Fick Trombyl av läkaren igår. Jag är gravid i vecka 36, kommer troligen att föda redan om tre-fyra veckor. Har varit hemma från jobbet idag, men vet inte hur länge jag kan vara det. Jag har dessutom varit rätt sjuk den senaste tiden med influensa etc så jag är trött och hängig i kroppen. Hade planerat att jobba långt fram i graviditeten men nu vågar jag inte gå tillbaka. Kan jag bli sjukskriven t ex två veckor p g a blodproppsrisk eller vad är rimligt? Skulle verkligen behöva vila. Sjukdom och graviditet är ju ett kapitel för sig...

• Svar på tråden Blodpropp i halsen?!
  • Anonym

Det du upplevde igårkväll kan vara en stroke.......

Jag vet att du är ung, men även unga människor kan få det, har själv en kompis som fick det innan hon ens blev 30. Hennes symtom var liknande dina samt att ena mungipan hängde lite, MEN detta gick tillbaka innan hon ens kommit in på sjukhuset. Ingen misstänkte stroke och hon fick söka upprepade gånger innan det uppdagades.

Du måste stå på dig och ringa upp till sjukhuset. Grundligare undersökning och magnetröntgen av huvudet vore nog på sin plats. Särskilt med tanke på din graviditet och förstående förlossning.....

• Anonym

Säger samma sak. Stå på dig och få nogranna undersökningar!!
    Fick blodpropp när jag var gravid.
    Var troligen bara en liten som snabbt försvann men hade alla symptom på det.
    Tyckler absolut du ska få vara sjukskriven!!

• Anonym (rädd)

Tack för svaret. Det här känns verkligen skitjobbigt.

• Anonym (andra)

Vet att det är jobbigt men var inte rädd.
    Om du känner dig dålig så uppsök akuten.
    Det kommer gå bra!!
    Kram

• Anonym (rädd)

Det är jättefrustrerande när ingen berättar något. De misstänkte nog blodpropp ganska tidigt men sa inget till mig. Ingen har sagt något om att jag ska ta det lugnt eller något, bara att jag ska bli kontaktad för ultraljudsundersökning av blodkärlen (men de missade min remiss) och att jag ska komma in på en gång om det kommer tillbaka. Ska ringa och dubbelkolla i morgon bitti att de verkligen skickat den där remissen.

Familjeliv är jättebra, men egentligen är det märkligt att man ska behöva jaga den här typen av info själv.

• Anonym (andra)

Tyvärr är det så att man får luska ut mycket själv om det är något.
    Men kan ju lugna dig lite att du har fått Trombyl och om jag inte är helt ute och cyklar så är ju det blodförtunnande.
    Kan tillägga att jag inte fick det när jag åkte in för min propp.
    Bara där är ju sjukvården väldigt "rolig"

BRA att du ska dubbelkolla. En sådan grej får man inte missa *arg*

Hoppas allt löser sig!!!

• Anonym (orolig)

Jag tycker att du genast ska ta kontakt med Gyn/förlossningen och ifrågasätta om du verkligen får äta Trombyl....
    I FASS står det om graviditet och Trombyl

Tillhör kategori C. (dvs läkemedel som hos människan har givit eller på goda grunder förmodas kunna medföra risk för fostret eller det nyfödda barnet).

Samt Acetylsalicylsyra (A)(det trombyl består av) kan hämma kontraktioner i uterus och fördröja förlossning.A kan även leda till pulmonalishypertension (förhöjt tryck i lungkretsloppet) och neontal andningsinsufficiens (dålig andning hos nyfödda) genom kontraktion eller slutning av ductus arteriosus (förbindelsen mellan lungartären och aortan som finns under fostertiden) intrauterint (i magen). Trombocytfunktionen hos fostret kan hämmas. Behandling med Acetylsalicylsyra bör under de sista månaderna i graviditeten endast ske på strikt indikation och i låg dosering.

Jag jobbar som syrra på en gyn avdelning och hos oss brukar vi ge gravida i behov av blodproppsförebyggande Fragmin sprutor som är helt ofarliga under graviditeten......

Ring och kolla upp det!!!!!

• Anonym (rädd)

--> Anonym (orolig)
    Ska verkligen fråga om Trombyl när (om!) jag får träffa läkare. Ringde sjukvårdsupplysningen igår som ställde sig frågande till att jag blivit hemskickad överhuvudtaget. De tyckte att jag skulle åka in igen direkt. Gjorde inte det men så här har morgonen sett ut:

Ringde klin.fys igen dit remissen skulle, ingen remiss. Alltså:

- Ringde med.akut igår, de hade inte fixat remissen men lovade att göra det under kvällen
    - ringde klin.fys på morgonen, ingen remiss
    - med.akuten igen, remissen ska vara skickad och klar
    - klin.fys. har inte fått något
    - fick klin.fys att ringa med.akuten så att de kan få ihop sina historier.
    - ringde med.akuten igen och "de håller på med den nu". (Jaha? Den skulle vara klar & skickad igår? Jo, men det blev den men hon kunde inte säga varför den inte kommit fram.)

Ska ringa klin.fys om en liten stund igen och ligga på. Jäkla kafkavård!

• Anonym (orolig)

Lycka till och stå på dig!

Det händer alldeles för mkt skit i vården. Man måste vara frisk för att vara sjuk så att man har tid och ork att ragga reda på borttappade/slarvade remisser, läkar tider mm

Svar på tråden Blodpropp i halsen?!