• nötskrikan

Ont i ena bröstet

Ammar dottern som är fem veckor gammal. Hade sår på båda brösten i början men nu är vänster bröst helt ok. Höger bröst däremot gör ont. Bröstvårtan ser ganska bra ut, inget sår syns men jag har ett jack på den. Det gör ganska ont att amma på det bröstet och dessutom gör det ont i hela bröstet ända ner till revbenen. En sorts brännande smärta som håller i sig mellan amningstillfällena. Nån som känner igen detta? Vad kan det vara? Frågade på BVC men sköterskan sa bara att jag skulle vakta så att det inte blev knölar.

• Svar på tråden Ont i ena bröstet
  • ballerinamuffins

de kankse är mjölkstockning el hur det stavas, har själv inte ammat men hade mjölk !fick pumpa! känner igen att det gör ont ner i revbenen! kankse ska pröva klämma ut mjölk på egen hand, sen så ska de väl hjälpa med bröstmjölk på vårtan.

• Maddemoa

Jag har precis likadant. Men jag har iofs gått igenom en period av svamp på bröstvårtan och mjölkstockning pga detta. Men smärtan i höger bröst vill inte ge med sig.

Jag försöker lufta så mycket som möjligt och smörjer med bröstmjölk men det verkar inte hjälpa. Ska ge det över helgen nu och har det inte gett med sig ska jag söka hjälp.

• nötskrikan

Tack för svar. Har inga knölar i bröstet så mjölkstockning tror jag inte det är. Försöker smörja in med bröstmjölk och lufta men tycker inte att det hjälper.

• Diegomama

Jag har också haft en sådan smärta ett par gånger i ett bröst, men har inte haft några direkta sår på bröstvårtan eller mjölkstockning. Det har gjort jätteont då lillen ammat på det bröstet i början av amningen, sedan har smärtan släppt efter några minuter. Mellan amningstillfällena var smärtan som värst och jag var tvungen att ta värktablett.

Jag har försökt amma lillen som vanligt på det onda bröstet och då gick smärtan över efter 1-2 dagar. Jag tror att smärtan kan ha berott på att han vid ett amningstillfälle fick "feltag".

• nötskrikan

Diegomama, tack för svar. Jag har använt amningsnapp idag och nu gör det mindre ont, har en svag misstanke om att det är något som är fel med dotterns grepp på höger bröst ibland. Tycker bara det är konstigt att vänster bröst funkar bra. Idag har dottern krånglat vid amningen, antingen bara somnat eller så gallskrikit. Är ganska trött på allt som har med amning att göra just nu.

Svar på tråden Ont i ena bröstet