• Lyckohjärta

hjälp::min katt är sjuk!!

Hej hej...
    Jag upptäckte tidigare ikväll att min katt kissade blod..en hankatt...ringde till ett akut nummer till ett djursjukhus..och dom gav mig en tid imorgon. Dom sa att kissar han men att det är blod i urinen så kunde jag avvakta..men nu är jag helt nojjig..för jag läste ien kattbok och där stod det att om det blir stopp i urinledarna har man bara några timmar på sig in till vet..så nu sitter jag här och kan inte sova..tittar på kissen hela tiden..vet ni ngt om detta...vad ska jag göra..ska jag packa in kissen i bilen och åka redan nu..eller tror ni att jag kan lita på vet och avvakta tills imorgon..kram till er alla!

• Svar på tråden hjälp::min katt är sjuk!!
  • Medusan

Jag vet inte men jag hade helt klart åkt in akut med tanke på att det står så i böckerna. Har också hört att det kan vara mycket akut när en katt kissar blod

• ming

Förmodligen urinvägsinfektion, det är vanligt hos katter, speciellt hankatter (och ännu hellre kastrerade). Men har man otur så finns det ju risk att det är något värre, tex urinsten.
    Jag tycker att du ska kunna avvakta, men håll koll på honom, och märker du att han blir sämre så skulle jag åkt in direkt.

• timberhochmandie

Det kan vara urinvägsinfektion. Var det mycket blod? Liksom rent blod, eller rödfärgat kiss?

• lei

jag skulle ha åkt direkt, jag skulle ha resonerat såhär.
    : tänk om kissen faktiskt dör under natten och jag kände på mig att jag borde åka in, men inte gjorde det-fy fan vad jobbigt.

jag älskar mina djur och skulle ha varit helnojjig.

hoppas att kissen bara har något lindrigt!!

• ming

Men vid urinsten brukar katten inte kunna klämma ut så mycket kiss.
    Tippar nog mest på uinvägsinfektion.

• sara gerdrup

min honkatt kissade blod för ett tag sedan men det var bara urinvägsinfektion så hon fick medicin och mår prima.
    Förstår att du blir orolig.

• MamaMuu

Vår katt fick UVI och började kissa blod. Vi ringde som du till djursjukhuset och dom sa att vi absolut skulle komma in med en gång för att om man väntade för länge och katten inte kunde kissa så kunde det tyvärr leda till att katten dog :( jag hade åkt in.

• Silverstream

Kissar han så ska det vara ok, men jag förstår dig. Jag var helt förstörd när min kisse fick urinsten. Enligt vet så är det okej så länge dom kan kissa, är när dom inte kan alls som det blir farligt. Lycka till!

• Lyckohjärta

Han kissade lika mycket som vanligt men det var blandat med blod...jag ringde direkt och då frågade dom en massa frågor..och så sa dom att jag skulle avvakta tills imorgon bitti..jag frågade om jag kunde komma in på en gång. För att jag var orolig..och ville inte vänta..men hon sa att jag skulle komma in om det blev värre...ingenting har hänt..han äter , sover, leker och verkar pigg..men jag är så orolig..

Svar på tråden hjälp::min katt är sjuk!!