• saua83

Så jordgubbar i kruka, hur gör jag?

Halli hallå!

Jag är i stort behov av hjälp, helt ny på det här - kan ingenting så ursäkta alla dumma frågor ;)

Jag har tänkt odla lite jordgubbar på min balkong nu i sommar och har köpt frön och det är nu dax att så de små fröna, på påsen står det att de ska sås på fuktig yta och endast täckas med plast - ska jag då bara lägga ut fröna på jorden och INTE lägga någon jord över eller lite jord och sen plast?

• Svar på tråden Så jordgubbar i kruka, hur gör jag?
  • Ipomea

Ingen jord ovan på.. Sätt lite plasfolie på krukan och sen när dom vuxit till sig så planterar du isär dem en och en

• saua83

Nybörjare var det ja ;)

Ojoj, nu är det dax - ska jag göra småhål i plasten eller låta den vara som den är, de behöver la lite syre, eller?!?!

• Ipomea

Ja gör några hål med gaffel eller lägg på den lite slarvigt bara (så att den inte sluter helt tätt)

• Fenja

Ta av plasten ett par timmar varje dag så att sådden får lufta sig, så är det ingen risk att fröerna ruttnar.
    När de vuxit till sig och fått 4-6 blad så skolar du om plantorna i egna krukor en och en. Tänk på att du du måste vänja dem vi utomhusklimatet timme för timme innan du ställer ut dem.
    Du kan plantera dem tillsammans i en stärre låda eller så, men tänk på att inte sätta dem för tätt då kan bären utebli. I år ska nog inte heller räkna med någon större skörd.

• saua83

Tack för svaren!! =)

Uppdatering:
    Har nu planterat fröna och de står på kökbordet - ska tänka på att lufta lite under dagarna...men hur ljust ska de stå? Just nu står de inte i direkt solljus, är det bra?!

För övrigt har jag planterat lite chili-frön oxå och hoppas på några småplantor... me like!! ;)

• Ipomea

Är inte säker men tror det ska va rätt ljust åt såna frön som man ej täcker över..

Chili är kul att odla och lätt!

Det finns en bok om att odla på balkong! Man kan ju odla så mycket mer än man tror.
    Min bror fick lite plantor av mig förra sommaren. Hade bla en tomatplanta och just chili..

Örter och ätbara blommor fick han ha i sina balkonglådor..
    Du kan ju tom ha sallad vettu!!

Svar på tråden Så jordgubbar i kruka, hur gör jag?