*Hur vet man att man har fått hemorojder,
Hur vet man att man har fått hemorojder, måste man behandla dem? Har ingen lust att stå på apoteket och be om medel mot hemorjder när tant Adga och tonårs-Kalle står och flämtar mig i nacken...
Hur vet man att man har fått hemorojder, måste man behandla dem? Har ingen lust att stå på apoteket och be om medel mot hemorjder när tant Adga och tonårs-Kalle står och flämtar mig i nacken...
det kan göra ont och svida. oftast sitter dom på utsidan och känns som små "kulor" som hänger ut på ett konstigt sätt. du kan skriva ner vad salvan heter och lämna fram lappen till expiditen och be henne ´vara diskret så ska du se att du inte behöver skämmas. salvan som funkat på mig heter xyloproct. hopppas du blir av med dom.
Finns receptfritt på apoteket så du behöver inte fråga tant Agda
Jag använder xyloproct salva och stolpiller. Båda står i kylskåpet och går att ta själv
Funkar jättebra!
Krämen ska du smeta runt analöppningen och putta in lite i anus också.. Annars går det bra med endast stolpiller. Men jag kör med båda. Tycker krämen hjälper mer mot att det kittlas runt analöppningen och stolpillrena hjälper mot själva hemorojjderna.
Lycka till!
Oj, såg inte att lunar hade skrivit det redan... sorry!!
Klistrar in information från www.apoteket.se
Hemorrojder
Hemorrojder består av utvidgade blodkärl (åderbråck) kring och i ändtarmsöppningen. Åkomman drabbar ungefär varannan människa under någon period i livet. Vanligaste orsaken till hemorrojder är långvarig förstoppning. Hemorrojder förekommer ofta vid graviditet och fetma.
De vanligaste symtomen är blödningar från ändtarmen i samband med toalettbesök samt sveda och klåda vid analöppningen. Dessa symtom kan också förekomma vid inflammatoriska tarmsjukdomar och vid cancer i ändtarmen. Därför bör utredning alltid göras, särskilt om du är över 40 år.
När ska du söka hjälp?
Kontakta sjukvården:
första gången du har en blödning från ändtarmen, särskilt om du är äldre än 40 år.
om du blöder från ändtarmen och det har gått mer än ett år sedan du blev läkarundersökt - särskilt viktigt efter 40 års ålder.
om du har en större blödning eller ofta har småblödningar från ändtarmen.
om du inte blir bättre inom 2-3 veckor, trots att du har följt råden som du fått här.
om det läcker slem eller avföring från ändtarmen.
om smärtorna blir svåra.
vid långvarig klåda.
Vad kan du göra själv?
Det finns olika typer av läkemedel som lindrar tillfälliga besvär i ändtarmsområdet.
Är du förstoppad så försök få tarmen att arbeta normalt med hjälp av fiberrik kost, vatten före maten och motion.
Var noga med hygienen. Tvätta området runt ändtarmsöppningen med vatten efter varje avföring samt morgon och kväll. Eventuellt kan du använda en tvål och då med lågt pH. Skölj noggrant och torka försiktigt. Klappa torrt, gnid ej.
Följande står under produkter för mage och tarm:
Ändtarmsproblem
Xyloproct lindrar smärta, drar samman blodkärlen och motverkar klåda och inflammation (eftersom det är en kylvara så kan man endast köpa den på apotek) . Xylocain är smärtlindrande. Alcosanal drar samman blodkärlen. Innan du första gången behandlar blödning från ändtarmen ska läkare göra en undersökning.
Om du har frågor kring produkterna och deras användning ring 0771-450 450.