• deez

Byggare Bob cementerar könsroller?

Zappade förbi Byggare Bob idag, det handlade om att han skulle ut och fixa något staket och Wilma (hans fru?) skulle vara hemma och baka en tårta. Det väckt mitt intresse eftersom vår dotter snart kommer att vara gammal nog för att börja titta på tv och då styr jag gärna lite över vad jag sätter på. Ni som brukar titta på Byggare Bob, är endel av maskinerna kvinnor eller är det ofta så att det är männen som fixar det kvinnorna ringer och behöver hjälp med?

• Svar på tråden Byggare Bob cementerar könsroller?
  • Zahcro

cementblandaren heter menta o har en tjejig röst så jag tror det är en tjej... i ett avsnitt (har bara läst det avnittet i en bok) så är bob sjuk då tar Wilma över. (som jag tror bara är hans kollega)

Jag tycker wilma får vara med och fixa hon oxå oftast så delar dom på sig. grväskopan o bob till ett ställe o kranis o wilma till ett annat. Fast nu har jag bara sett några avsnitt o läst 3 böcker..

• RonjaRovardotter

Min sambo är personlig assistent och har också sett det här avsnittet. Det är Byggare Bobs födelsedag och gör hans födelsedags tårta.

• Wilowa

Skopis är också en tjej!

De första avsnitten är väldigt könsuppdelade, men i de flesta filmer så är Wilma med och bygger lika mycket som Bob! Vi har massor av Byggare Bob filmer och jag tror att det är en eller två av dem som är könsuppdelade! Ett tips är alltså att du inte ska köpa någon av de första filmerna som kom ut!

å i åa ä e ö
  • deez

Suveränt! Det är en helt ny värld det här med barnprogram, då kan det behövas lite guidning av erfarna tittare som ni!Skrattande

• Wilowa
    deez skrev 2007-03-08 08:53:44 följande:
    Suveränt! Det är en helt ny värld det här med barnprogram, då kan det behövas lite guidning av erfarna tittare som ni!
    Hehehe! jag vet inte hur många timmar jag har suttit och tittat på Byggare Bob! Fast jag kom att tänka på att även om Wilma gör mycket jobb nu mer, så är det ändå hon som tar hand om Bob som blivit mer förvirrad! Fast det är inte så farligt tyckler jag!

I början är Wilma Bobs sekreterare, så de är inte ett par!
    å i åa ä e ö
  • Lokatt

men skopis är ju ingen tjej.. utan en ung kille/ pojke !!!
    Och wilma är ju byggare bobs typ assistent/sekriterare
    och ja könsrollerna är för tydliga tycker jag!

• deez

Lokatt m fl: Har ni några andra tips på barnprogram för en tvååring?

• nublu

Jag tycker faktiskt att Byggare Bob är bra. Och *suck* måste allt vara så fruktansvärt jämställt och milimeterrättvist t o m i barnprogrammens värld?

Wilma tapetserar, gör tårta, skriver fakturor, målar, murar osv. Vad hon än gör så är hon en yrkeskvinna och det borde väl duga och vara jämställt så det räcker?

• Åsa Ystad

Pingu är också kul för 2-åringar!

• Sallisen

Men GAH, det är ett barnprogram! Kan inte barnen bara få titta och roas?? MÅSTE det vara jämställt in till minsta lilla hårstrå jämt och överallt, ärligt???!!!

Svar på tråden Byggare Bob cementerar könsroller?