• Inana83

flytta till marocko

Jag vet att min man vill flytta till marocko om några år, när han sparat så pass mycket att vi kan leva bra i marocko.
    Men hur blir det för mig där...
    Jag jobbar nu inom omsorgen (handikappade), kan jag göra det i marocko? Finns det gruppboenden, har hört att det inte gör det? Eller på vilket annat sätt kan man jobba med funktionshindrade i marocko? Min man tycker att jag kan jobba i den firma han tänker starta i marocko (han vet inte vad för slags firma än men blir nog något inom antingen restaurang eller bil branschen)
    MEN det är ju inte det som är mitt yrke, jag jobbar ju med vård och omsorg! Detta är min passion och det jag älskar det!

Men jag älskar ju min man också, och jag vet att han inte är lycklig i Sverige (han är från Irak, jag vill följa honom vart han än går, men jag vill INTE behöva byta yrke!

Någon här från marocko, någon som bor/bott i marocko eller bara kan mkt om marocko. Kan ni berätta hur det är att bo och leva där?

Och en sista fråga
    Kommer jag som icke konverterad svensk bli accepterad i ett marockanskt samhälle eller kommer jag vara en "smutsig svensk".

Anl. till den frågan är att jag tidigare varit gift med en man från muslimskt land och varje gång vi var i hans hemland sågs jag som smutsig svensk...

• Svar på tråden flytta till marocko
  • lallarebecca

Jag har varit i Marocko många gånger, känner till landet väl.
    Min man kommer där ifrån och jag har varit där under längre perioder även om jag ej bott där.

Att hitta jobb för dig kommer att bli svårt, något lättare om du pratar flytande arabiska (daarija) eller franska, men arbetslösheten är mycket stor även hos välutbildade marockaner.
    Bäst är kanske att starta något eget, även om det också är kämpigt. Man ska också komma ihåg att det är svårt att tjäna mycket pengar i Marocko, lönerna är fortfarande låga, en vanlig lön räcker absolut inte om man ska betala både hyra och annat.

Annars är Marocko ett väldigt trevligt land, folket är välkomnande och öppna, det är inget problem att bo där som icke-muslim. Lättast för utlänningar är nog att bosätta sig i en större stad, som t.ex. Casablanca, där det redan bor många utlänningar.

I Casa bor också de flesta immigrerade araber. Vill också tillägga att du som svensk inte skulle ha större problem att bli accepterad än din man som är irakier.

Har du fler frågor får du gärna skiva igen eller maila mig.
    simosprinsessa@hotmail.com

/ Rebecca

Svar på tråden flytta till marocko